بیزینس پلن یا طرح کسب و کار چیست و چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟ کاربوم | businesset

یک بیزینس پلن یا اساسا طرحی برای چگونگی انجام کسب‌و‌کارتان و نیز چگونگی رسیدن به آن اهداف است. در بخش ماموریت و اهداف شما باید فهرستی از اهداف و ماموریت‌های خود را که در راستای چشم‌انداز شرکت هستند، مشخص کنید. در این بخش می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی، فروش، جذب نیرو و هر کاری که در راستای چشم‌انداز شرکت است را ذکر کنید. در بخش چشم انداز، تصور خودتان از آینده کسب و کار را توضیح دهید. به عنوان مثال شما می‌توانید در مورد مقدار سهمی از بازار که می‌خواهید بگیرید صحبت کنید. می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که آیا شرکت شما در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز فعالیت خواهد کرد یا نه.

بنابراین اگر دوست دارید با نحوه نوشتن یک طرح کسب و کار کامل و حرفه ای آشنا شوید ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. هدف اصلی نوشتن بیزینس پلن، ایجاد برنامه‌های منسجم برای آینده است. این برنامه‌ها باید شامل اهداف یا نقاط عطف و مراحل دقیق چگونگی رسیدن شرکت به هر مرحله باشد. فرآیند ایجاد نقشه راه برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار ،کمک می‌کند تمرکز خود را تعیین کرده و روال رو به رشد را دنبال کنیم. بیزینس پلن یا همان نقشه کسب و کار، یک سند مکتوب حاوی اهداف بیزینس، روش‌های رسیدن به آن اهداف و برنامه زمانی دستیابی به آن اهداف است.

طرح کسب و کار را مورد استفاده قرار دهید. آن را بایگانی نکنید

اگر شرکت تولیدی کفش دارید، نمی‌توانید به‌دلیل اینکه همه افراد پا دارند، آنها را به‌عنوان مشتریان نهایی خود معرفی کنید. احتمالا باید بخش‌بندی مشخصی از بازار، مانند مردان علاقه‌مند به مُد یا دوندگان، را هدف‌گیری کنید. چنین اقدامی هدفمندسازی فعالیت‌های بازاریابی و فروش و همچنین جذب مشتریانی را که به‌احتمال بیشتری به خرید از شما می‌پردازند، ممکن می‌سازد. به‌دلیل اینکه خلاصه مدیریتی بخش بسیار مهمی از بیزینس پلن محسوب می‌شود، این بخش از سند باید تا حد امکان دقیق و شفاف باشد. باید بتوانید در این قسمت نقاط برجسته کسب‌وکار خود را نشان دهید، ولی نباید در ارائه جزئیات زیاده‌روی کنید. به‌طور ایدئال، خلاصه مدیریتی باید حداکثر ۱ تا ۲ صفحه باشد تا خواننده به‌سرعت آن را مطالعه کند و علاوه بر این، علاقه خواننده را به خود جلب و سرمایه‌گذاران را به کسب اطلاعات بیشتر مشتاق کند.

ویژگی های اساسی یک بیزینس پلن عالی

با داشتن بیزینس پلن می‌توانید ریسک تصمیم گیری‌ها نادرست را به حداقل برسانید. اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید که می‌خواهید مالکیت آن را برای خود نگه دارید و به‌دنبال سرمایه‌گذاران فرشته یا خطرپذیر نیستید، می‌توانید از این بخش صرف‌نظر کنید. در خاتمه کار، سرمایه‌گذاران انتظار بازگشت سرمایه را دارند و تنها راهی که برای دستیابی به این امر وجود دارد، فروش شرکت به افراد دیگر است. این بخش چیزی است که برای اغلب کارآفرینان نوشتن آن دشواری‌های زیادی ایجاد می‌کند، اما در واقعیت، این بخش نباید بیش از حد ترسناک تلقی شود. در این فصل شما به مرور ساختار شرکت و نمایش ویژگی‌های افراد کلیدی حاضر در تیم خود می‌پردازید.

  • مدل درآمدی، مدل هزینه‌کرد و بودجه‌بندی، سود خالص و ناخالص و درصد سهام‌داران را باید کاملا شفاف کنید.
  • «بیزینس پلن» یا «طرح کسب و کار» (Business Plan | BP) نشان می‌دهد که یک کسب‌و‌کار جدید چه کاری انجام می‌دهد و هدف نهایی آن چیست.
  • ارزش پیشنهادی شما باید راه‌حلی باشد که شما با ارایه محصولتان مشکل مشتری را حل می‌کنید و آن راه‌حل تفاوت مهمی با محصولات مشابه در بازار دارد؛ بنابراین باید مشتری را راغب کرده تا محصول شما را انتخاب کند.
  • نباید فراموش کنید که بشر علاقه زیادی به عقب انداختن کارها دارد و اگر تاریخ دقیقی را برای خود و دیگران تعیین کنید، احتمال این کار بسیار کم خواهد شد.
مجله خبری بیزنس راه بنداز نشان می‌دهد که در تهران میزان درخواست برای بازسازی فضاهای سبز در سال 1394 تا سال 1400، 60 درصد افزایش داشته است. به همین دلیل بسیاری از پیمان‌کاران ساختمانی و شرکت‌های معماری به سرعت در حال جذب نیرو برای انجام چنین خدماتی هستند. این سه مورد یک تصویر دقیق‌تر از کسب‌وکارتان بوجود می‌آورد و به این ترتیب سرمایه‌گذاران می‌فهمند که اهداف شرکت دقیقا چیست.

http://dena-blog.ir

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی