چرا در واقع نیاز دارید (الف) مدیریت شهرداری

برای مثال به آنها بگویید به چه دلیل نباید آتش روشن کنند یا چرا در کارهای منزل باید به شما گاهی کمک کنند. من فکر میکنم ما اکنون برای Leadership بیشتر از آنچه که باید و برای Management کمتر از آنچه باید اهمیت قائل میشویم. اما طرح بحث رهبری به تدریج موضوع مدیریت را به حاشیه راند و ما اکنون در قصههای موفقیتهای بزرگ و شکستهای بزرگتر رهبران بزرگ غرق شدهایم. نجفی هم اکنون در بند به سر می برد. به هر حال، اگر تعریف انحصاری مدیر مذکور را نادیده بگیریم، عملاً تجمیع مهارتهای مربوط به هر دو دسته در کنار هم را در شرایط فعلی سازمانهایی که می شناسم، بسیار مفید و ضروری می دانم. این تعریفی است که مدیران به خوبی آن را درک میکنند، اما شاید کسانی که هنوز در جایگاه مدیریتی قرار نگرفتهاند، آن را به سادگی درک و هضم نکنند. مدیر قرار نیست الزاماً به اتاقی بزرگتر یا بزرگترین اتاق یک مجموعه برود یا میز بزرگ و ویژهای داشته باشد. در اینگونه موارد لازم است که همزمان با بزرگ شدن بچهها مرزها و قوانین منزل را به مقتضای سنشان سازگار کنید.

آیا در متمم فایلهای صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟ بله. بانک هزاران خودپرداز دارد و این فقط یک مورد است. یک آموزش عملی خوب این است، زمانی که عصبانی هستید صبور باشید و خودتان را کنترل کنید و به این ترتیب به فرزندانتان یاد بدهید چگونه میتوانید کنترل شرایط را در موقعیتهای مختلف در دست بگیرند. ارتباطات چه در شرایط خوب و چه در موقعیتهای دشوار برای داشتن یک خانواده شاد مهم است. در خانوادههای شلوغ بهتر است برای ساعتی در هر روز وقتی برای این سرگرمیها در نظر گرفته شود و حداقل در طول هفته یک بعد از ظهر را با هم بگذرانید. سرانجام کرباسچی در روز پنجم بهمن 1378 با عفو رهبری از زندان آزاد شد. سید جواد شهرستانی فرزند سید هاشم شهرستانی (دبیرالکتاب و مصحح کتب خطی آستان قدس رضوی) هم که قبل و بعد از نیک پی در مسند شهرداری پایتخت قرار داشت در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ تقاضا کرده بود با امام خمینی (ره) ملاقات و گفتگو کند که این گفتگو از سوی امام (ره) مشروط به استعفای شهرستانی بود. مُد شده است که مدیریت را از رهبری جدا کنند: بگویند یکی درگیر انجام دادن کارهای درست است و دیگری مشغول درست انجام دادن کارها.

تنها چهره هایی که قبل از انقلاب و در دوران پهلوی دوم مدت طولانی بر مسند شهرداری پایتخت تکیه زدند سید جواد شهرستانی و غلامرضا نیک پی بودند که هر کدام سرنوشت متفاوتی داشتند. کرباسچی که از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۷ به مدت ۹ سال پایتخت ایران را مدیریت می کرد، روز ۱۵ فروردین ماه سال ۷۷ توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به ریاست محمدرضا نقدی بازداشت و راهی زندان شد. وی سرانجام در دادگاهی که محسنی اژه ای ریاست فعلی قوه قضائیه، قضاوت آن را بر عهده داشت، طبق گفته مجتبی شاکری عضو شورای چهارم شهر تهران به اتهام برداشت 260 میلیون تومان جهت ستاد کارگزاران، 25 میلیون تومان به تاجران و تقوامنش نامزدهای انتخابات مجلس، 60 میلیون تومان به بهزادیان، 87 میلیون تومان برای خود، خرید 90 هزار دلار از حساب مدیران شهرداری و پرداخت به نماینده جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و پرداخت 50 میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری به سه سال زندان و 10 سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال و تضییع سه و نیم میلیارد تومان از بیت المال که نیمی از آن به حساب شهرداری بازنگشته بود، به چهار سال حبس و 60 ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

بهتر است یک برنامه مشخص داشته باشید ولی به یاد داشته باشید که اگر برنامههایتان گاهی اوقات دچار وقفه و خلل شد دنیا به پایان نرسیده است. به همین خاطر نمی توان توقع داشت که تهران طی یک برنامه 4 یا 8 ساله آماده رقابت با شهرهای هوشمند جهان همچون لندن، بارسلون، ماردید، آمستردام باشد. با کنار رفتن افشانی، شورای شهر تهران گزینه های دیگر از جمله عباس آخوندی که از سمت وزارت راه و شهرسازی استعفا داده بود و پیروز حناچی که در آن زمان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود را مورد بررسی قرار دادند. پس از اعلام یک فهرست 41 نفره که با از گذشت چند روز 10 نفر آنها کناره گیری خود را اعلام کردند، حالا اعضای شورای بر روی 10 گزینه خاص تمرکز کرده اند. با روی کار آمدن شورای 100 درصد اصولگرای ششم، گزینه های مختلفی به عنوان شهردار مطرح شده اند. اما می توان انتظار داشت در این دوره، شهردار تهران فارغ از حواشی سیاسی، فقط تمرکز خود را بر روی درآمدزایی برای شهرداری تهران نداشته باشد و بتواند بر اساس یک طرح جامع، شهر را به طور متوازن توسعه دهد و نشاط را در سطح شهر مجدد به جریان بیندازد.

محمدعلی نجفی که بعد از قالبیباف با رای شورای پنجم شهر تهران روی کار آمد، ابتدا در گزارشی تکان دهنده بدهی های شهرداری تهران را اعلام کرد و سپس 12 پرونده تخلف مالی از دوره مدیریت قبلی شهری به دستگاه قضا ارسال سایت businesset کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انتصابات شهردار تهران در شرایط آرامی انجام می گرفت تا اینکه با وقوع سیل تجریش در سال 66 و بر جای گذاشتن 300 کشته و بیش از 750 میلیارد ریال خسارت مالی به دستور استاندار، محمدنبی حبیبی شهردار وقت برکنار شد. به طور مثال غلامرضا نیک پی طی سال های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶ به مدت هشت سال در سمت شهردار تهران کار کرد، بعد از پیروزی انقلاب دستگیر و به جرمهای قتل و کلاهبردای و خیانت (عضویت در کلوپ روتاری بینالمللی شاخه از فراماسونری) متهم و سرانجام به عنوان مفسد فی العرض اعدام شد. در تاریخ 12 خرداد 1286 یک سازمان همگانی به نام بلدیه تهران، کار مدیریت پایتخت را بر عهده گرفت که در دوران پهلوی به نام شهرداری پایتخت و پس از پیروزی انقلاب با عنوان شهرداری تهران کار خود را ادامه داد و از بدو تاسیس تا کنون 68 شهردار و سرپرست را به خود دیده است.

به گزارش خبر فوری ، شهر تهران تا قبل از بنیانگذاری سلسله قاجار و برگزیده شدن به عنوان پایتخت ایران، شهری کوچک بود. یکی از مهمترین جنجال های دوره مدیریت حناچی اخراج 3500 نفر از کارکنان شهرداری تهران و جذب 256 نفر به عنوان دستیار است که با اعتراضات گسترده روبرو شد. ایشان شبکه را اصلا محفلی برای تعامل سازنده و یا ارتباطات غیر رسمی بین کارکنان نمی دانست که بتواند باعث ایجاد تسریع در کارها شود. برای مثال به آنها آموزش بدهید چطور با نیازها و خواستههایشان برسند بدون اینکه به دیگران صدمه بزنند. ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید. اما آنچه که مهم است این است که به آنها دلیل گذاشتن این مرزها را توضیح دهید. با اینهمه مهم است که برای داشتن یک خانواده شاد با همسرتان در طول هفته چند ساعت وقت بگذرانید. برای داشتن یک خانواده شاد و سالم لازم است که در خانه آسایش داشته باشید. به یاد داشته باشید که افراد خانواده هر چه بیشتر شما را ببینند خوشحالتر هستند. شما با دانستن اینکه چگونه میتوانید این مسئله را مدیریت کنید میتوانید در بهبود روابط خود با اعضای خانواده بسیار موفق و یک خانواده شاد باشید.

به همین خاطر توضیح دادن دلیل این تعیین مرزها و محدودیتها سبب میشود که بهتر متوجه علت این مرزگذاریها بشوند و بهتر با شما همکاری کنند. است که زیربنای اصلی مدیریت را میسازد و مدیر، تقریباً بلافاصله پس از قرار گرفتن در جایگاه مدیریت متوجه میشود که مسئولیت آنچه در تمام قلمروِ او میگذرد، بر شانهاش قرار گرفته است. در حین ریاست قالیباف بر شهرداری تهران و همچنین پس از اتمام دوره خدمت وی تا ورود به مجلس شورای اسلامی، 12 پرونده تخلف مدریت شهری مورد بحث و اطلاع رسانی، همچنین در اختیار دادسرای تهران قرار گرفت. عباس آخوندی در گزارشی که از برنامه های خود برای اعضای شورا ارائه کرد، علاوه بر اینکه استراتژی و ساختار نظام مدیریت شهری برای ایام ریاست خود را اعلام کرد به همه فهماند که در این دوره رئیس کیست و رابطه شورا و شهرداری چگونه خواهد بود. در پایان باید به چند نکته توجه داشت؛ متاسفانه شهر تهران طبق یک برنامه مشخص توسعه نیافته است و اساسا به دلیل عدم پیروی از الگوی توسعه به وضع موجود دچار شده است.

تعداد کمی از ما روی کسی که به شکل حسی و بدون آموزش رسمی مهندسی یا طبابت کند اعتماد میکنیم، اما مدیران بسیاری هستند که حتی یک روز در مدارس کسب و کار نگذراندهاند و ما به آنها اعتماد داریم (ضمن اینکه نسبت به کسانی که دورههای دوسالهی مدیریتی را گذراندهاند، تردید داریم و بدبینیم). با کمتر کردن محدودیتها بچهها حتی از شما متشکر خواهند بود که مرزهای تعیین شده توسط شما جدی هستند. تصمیمگیری کنید که کدام قوانین و مرزهای تعیین شده توسط شما به نفع فرزندانتان است و از آنها محافظت میکند و کدام یک ارزش جنگیدن ندارد. وی با 12 سال رکورد دار طولانی ترین دوره شهرداری تهران است و مگا پروژه هایی مانند تکمیل شبکه بزرگراهی، توسعه خطوط و ایستگاه های مترو و بی آر تی، برج میلاد، پل صدر، تونل توحید، بزرگراه امام علی، بوستان های ولایت، یاس فاطمی، نهج البلاغه، آب و آتش، پیاده راه سازی در خیابان شهدا و سی تیر، از جمله اقدامات بهره برداری شده در دوران مدیریت وی محسوب می شود که هر کدام از این پروژه ها، پرونده ها و درگیری های خاص خود را نیز در پی داشته است. البته هر کدام از آنها ارقام متفاوتی داشته است و هیچکدام از آنها مورد تایید محمدباقر قالیباف قرار نگرفته است.

اما جرقه حواشی از همان ابتدا با خبر عضویت برادر شهردار چهل و ششم تهران در سازمان مجاهدین خلق زده شد، سپس بحث حذف نام شهدا از روی تابلوها مطرح شد، بعد نارضایتی هیئتی ها از طریقه سیاه پوش شدن تهران در ایام محرم مساله ساز شد که البته در پاسخ به این نارضایتی اعلام شد؛ تهران دو برابر سال های قبل سیاه پوش شده است. پس موافقت شورای پنجم شهر تهران با استعفای نجفی، یک اصلاح طلب دیگر به نام محمدعلی افشانی که عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز هست به عنوان چهل و پنجمین شهردار تهران انتخاب شد. پس از آنکه احمدی نژاد پیروز انتخابات سال 84 شد، رقیب سرسخت وی محمد باقر قالیباف از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار انتخاب شد. پس از انتخاب پیروز حناچی شاید عده کثیری فکر کردند بالاخره فرصتی فراهم شد تا از زمان حضور اصلاح طلبان در شورا و شهرداری تهران، فارغ از مسائل سیاسی بر امور شهری بیشتر از قبل تمرکز شود. عده ای از اصولگرایان معتقدند بزرگترین بی انظباتی تاریخ شهرداری تهران در دوران کرباسچی رقم خورده است. گزارش هایی که از سوی قالیباف و حامیان به عنوان «دروغ بزرگ» یاد می شود و رقم بدهی مورد قبول آنها همان مبلغ 16 هزار میلیارد تومان است.

وی به رغم اینکه از سید محمد خاتمی نشان «درجه دوم سازندگی» را دریافت کرده بوده، پس از انتصاب به عنوان استاندار فارس در دولت یازدهم با اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه و مجبور به استعفا شد. اگر یک حادثه بد را پشت سر گذاشتهاید یا یکی از افراد خانواده با مسئلهای مواجه شده است به همدیگر برای راحتی بیشتر کمک کنید. برقراری تعادل میان کار بیرون و زندگی خانوادگی امری آسان نیست اما یک اصل اساسی برای مدیریت خانواده و سبک زندگی است. در بین فهرستی که میان اعضای شورای شهر تهران در حال بررسی است چهرهایی چون مازیار حسینی، مجتبی عبدالهی، محمدجواد شوشتری معاونان و رئیس دفتر سابق شهرداری تهران، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم، محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و علیرضا ذاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس به عنوان گزینه های اصلی مورد بررسی قرار دارند. شاید یکی از دلایلی که در رقابت تنگاتنگ این دو نفر، حناچی با اختلاف یک رای پیروز شد؛ همین نکته در نظر اعتماد ملی های شورای پنجم بود که با توجه به چگونگی خداحافظی آخوندی از دولت، مبادا رفتار و رابطه شهرداری با دولت به دوران قالیباف بازگردد. وی پس از استعفا و غیر قانونی خواندن حکومت پهلوی و دولت شاهپور بختیار، با کسب اجازه از سوی امام خمینی (ره) به کار خود بازگشت.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی