وظایف مدیریت شهری – آموزشهای کارشناسی ارشد و دکتری شهرسازی کیمیا فکر بزرگ

معتقدم تغییر بافت روستاها میتواند سبب بروز فقر مادی و تهاجم فرهنگی، افزایش هزینههای زندگی و رواج بورس بازی زمین شود اما بنده مخالف توسعه روستاها نیستم و معتقدم نمیتوان از کاهش مهاجر فرستی و افزایش مشارکت مردم چشم پوشی کرد. فرهنگسازیهای لازم برای آحاد جامعه در زمینه مصرف درست آب انجام نشده است و آموزش درست استفاده کردن از آب نبوده است به همین دلیل امروزه مصرف بیرویه آب برای شست و شوی ظروف، حمام های طولانی و همچنین مصرف بالای آب در صنعت فرسوده و قدیمی کشور را شاهد هستیم . 1. وظایف عمرانی، شامل ساخت خیابانها و راههای جدید ، تعمیر و نگهداری خیابانها و راههای موجود ، ساخت پل های درون شهری و … 7. ارتقای محیط زیست شهری ، شامل ساخت پارک های درون شهری، تأمین فضای سبز. هرچند این فصل از قانون شهرداری مطابق با مصوبه های ۲۷/۱۱/۱۳۴۵ و ۱۷/۵/۱۳۵۲ شاهد الحاق وحذف موادی بوده، اما اصول اساسی آن دست نخورده باقی مانده است. تغییرات آب و هوایی در طی سالها و به مرور و از زمانی که انسان دست به نابودی طبیعت زد، به وجود آمد. تا زمانی صاحبان صنایع تصمیم نگیرند که متعادل و درست رفتار کنند ما شاهد تغییرات آب و هوایی خواهیم بود.

برنامه ریزی شهری ، شامل وضع ضوابط و مقررات در تهیه نقشه های توسعه شهری ، نوسازی و بهسازی شهر ، اختصاص فعالیت ها به بخشهای متفاوت شهر در قالب ضوابط سایت businesset حوزه بندی. وی ادامه داد: مشکلات موجود در بخش حمل و نقل عمومی بسیار زیاد است برای نمونه اعتبار لازم برای خرید هواکش های مورد نیاز خط 7 مترو تخصیص نیافته است از این رو نگرانی در جابجایی مسافر در این خط وجود دارد. وی با بیان اینکه شاهد آمارسازی هایی توسط مدیریت گذشته شهرداری تهران در ارائه خدمات حمل و نقل عمومی به شهروندان هستیم، اعلام کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده تعداد سفرهای روزانه مترو بیش از 3 میلیون نفر سفر است در حالی که با بررسی های صورت گرفته آمار حقیقی 2 میلیون نفر سفر است بدون شک با بررسی در تمامی بخش های آمارهای موجود تغییر خواهد کرد. 6. وظایف فرهنگی، شامل ایجاد کتابخانه، تاسیس انجمنهای فرهنگی ، بایگانی نوار و فیلم، موزه ها، نمایشگاه ها، تئاترها، سینماها، کنسرت ها، جشنواره های فرهنگی و هنری. ممکن است در آینده نه چندان دور بسیاری از شهرهای ایران فاقد آب شوند و مردم آن مناطق به ویژه مردم فلات مرکزی ایران مجبور به مهاجرت شوند و اگر به استانهای دیگری که منابع آبی بیشتری را در اختیار دارند مهاجرت کنند قطعا بحران شدید فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و کمبود منابع در این استانها به وجود میآید.

اگر آموزشی نباشد، اگر برج دیده بانی نباشد، کار ما همیشه این خواهد بود که در برابر آتش سوزی مستاصل عمل کنیم. سوالم اینجاست که وقتی ما نهال آن درخت و گونه بومی را داریم، چرا به خودمان زحمت نمی دهیم و بالعکس زمینه را برای یک مصیبت تازه زیست محیطی فراهم می کنیم؟ علیخانی با اشاره به بدهی 30 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران، گفت: البته پیش بینی می کنیم این مبلغ 40 هزار میلیارد تومان باشد با این مبلغ بدهی و کاهش درآمد، باید برنامه ریزی دقیقی برای تامین بودجه مورد نیاز حمل و نقل عمومی داشته باشیم. به گفته علیخانی اعتبار مورد نیاز برای معاینه فنی اتوبوس ها 5 میلیارد تومان است اما به دلیل کمبود اعتبارات معاینه فنی اتوبوس ها صورت نمی گیرد. بودجه شهر که باید صرف حمل و نقل عمومی شود به دلیل عدم الویت بندی صرف بخش های دیگر میشد برای نمونه مدیریت سازمان اتوبوسرانی 8 میلیارد تومان برای جابجایی زائرین به کربلا هزینه میکرد اما برای معاینه فنی اعتبار کافی نداشت. البته وسعت عرصه وظایف و مسئولیت های شهرداری ها و عوامل سازنده این وظایف و مسئولیت ها، از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر تفاوت می کند.

امروز پس از گذشت بالغ بر چهل سال در شمال كشور ۱/۹ ميليون هكتار جنگل داريم؛ حجم درختان سرپا متوسط ٢٠٠ مترمكعب و رشد سالانه ٢ تا ٣ مترمكعب در هكتار است. پست وزارت و رياست سازمان چون مناصبی سياسی هستند لازم نيست حتماً به متخصصان واگذار شود ولی معاونان، مشاوران و مديران کل حتماً بايد از بين متخصصان و مديران قدری انتخاب شوند که در بانک اطلاعاتی سازمان مديريت و برنامهريزی تأييد شده باشند. شايد از نظر تكنيكی امكانپذير باشد ولی آيا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است؟ از سوی ديگر حفاظت هم به افراد حقوقی و حقيقی و همين بخش خصوصی سپرده شده است. در روند جنگ جهانی دوم نيمی از جنگلهاي اروپا از بين رفت، براي بازسازی آن جنگلها هرگز به آنها استراحت ندادند. 6. واگذاری وظایف پس از آزمون. 8. وظایف نظارتی ، مانند نظارت بر امور ساختمانی و شهرسازی. 3. تأمین بهداشت شهری ، شامل جمع آوری و دفع زباله ، نظافت شهری ، ایجاد کشتارگاه ، نظارت بر تهیه و عرضه مواد غذایی. ببینید آبهایی كه در دالانهای زير زمين جمع شده بودند وقتی اين دالانها خالی شوند با فشار طبقات بالایی، زمين فرونشست میكند. سازمان جنگلها و پيمانكاران بهرهبردار، جنگل را صرفا منطقهاي میدانستند كه چوب توليد میكند و بايد از چوب آن بهرهبرداري شود.

بله، از هزاران سال قبل دغدغه آب در ايران، وجود داشت. 2. وظایف خدماتی ، مانند تأمین آب ، برق ، فاضلاب ، گاز ، حمل و نقل عمومی. 4. واگذاری وظایف همراه با امکانات ، نیروی انسانی و سازمان. جنگل و روستا پیوندی نا گسستنی با هم دارند. شما روستازاده هستید و با ماهیت روستا آشنا؛ نظر شما در خصوص تغییر بافت روستاها و پیامدهای شهری شدن آن چیست؟ استراحت مال كشوري است كه رفاه و فرهنگ محيطزيست در آن باشد و فقر را ريشهكن كرده باشند. مثال بهتر و بارزتر در اين ارتباط، خانم مرکل صدراعظم آلمان است. بنده معتقدم در اين مملكت در مرحله اول بايد به مدیریت و تفكر آن سامان دهيم. سال 1383 در كتابی با عنوان «شناخت، حفاظت و بهسازی محيط زيست ايران» به تصميمگيران مملكت در این خصوص هشدار دادم. در این کشور بازيافتهای اوليه جهت مصارف خانگی و بازيافتهای مراحل بعدی در كشاورزی و سپس در صنعت مورد استفاده قرار میگيرد. جنگل ملي شده ولی در كار اهمال و كوتاهی شده است. اما ميبينيم كه نهايتا ديگر كاركردهای جنگل به دست فراموشی سپرده شده و امروز فقط صحبت از آن داريم كه بهرهبرداری بكنيم يا نكنيم؟

در تمام كشورهاي پيشرفته سازمان جنگلها، حفاظت و بهرهبرداری را خودش با كادر متخصص انجام میدهد؛ اما اين امر در ايران در برههای از زمان به «بخش خصوصی تجاری و غيرمتخصص» واگذار شد كه تحصيلات و دانش جنگل را نداشت و نگاهش تجاری بود و میخواست با حداقل سرمايه در كوتاهترين مدت، بيشترين سود را داشته باشد. با توجه به اثرات سوء خشکسالی که به آن اشاره کردید؛ آیا ما در آینده شاهد مهاجرت بزرگ به مناطق شمالی خواهیم بود؟ دولت به دنبال راهی برای مدیریت و حل بحران خشکسالی و بحران آب در کشور است اما در صورت ادامه روند خشکسالی، ازدیاد جمعیت در ایران و مصرف بی رویه آب، این بحرانها شدیدتر میشوند. الان در کشور به جای آنکه ما بحران را مدیریت کنیم؛ بحران ما را مدیریت میکند. راهکار دیگر تصفيه آبهای فاضلابی و بازگشت آب به چرخه مصرف كه در بسياری از كشورهاي برخوردار از نزولات آسمانی اجرا میگردد به نحوی كه در كشوری مثل آلمان اين چرخه بازيافت آب، تا 7 مرتبه تكرار میشود. ایران به طور متوسط سالانه 400 تا 500 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی به صورت برف، باران و تگرگ دارد اما از این مقدار حداکثر 100 میلیارد مترمکعب یعنی حدود 20 درصد نزولات آسمانی جمع آوری و بهره برداری میشود و 80 درصد آن هدر می رود چراکه فضای سبز فلات مرکزی ایران از بین رفته و جنگلها و مراتع تخریب شدند و مدیریت درستی صورت نمیگیرد.

به اعتقاد بسياري از بزرگان علم جنگل كه من نيز با آنها هم عقيده هستم بهترين استفاده از جنگل اين است كه بر مبناي اصل توسعه پايدار بهرهبرداري شود. خاموش کردن آتش، آن هم در جنگل یک علم است. پروفسور یخکشی را در نگاه اول با لحن گفتار و اظهار نظرهایش به عنوان فردی خردمند، جا افتاده، دوست داشتنی، متواضع و یک آموزگار شناختم. مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضا شریعتی: پروفسورعلی یخکشی، پدر دانش محیط زیست ایران به دلیل پایهگذاری این رشته در کشور است. آیا این صحبتها پشتوانه کارشناسی دارد؟ به نظر شما آیا دوره ترسالی آغاز شد یا این وضعیت موقتی است؟ پیش بینی در این باره مشکل است. توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران مطابق با برنامه پنج ساله صورت نگرفته و از برنامه عقب است. بسياری از تحليل گران بر اين عقيده هستند كه احتمالاً جنگ جهانی سوم بر سر آب باشد.

به بخشهای دیگر بپردازیم و به سراغ موضوع داغ این هفته ها یعنی آتش سوزی جنگل برویم. 5. وظایف ایمنی ، شامل مبارزه با آتش سوزی و حوادث – اعم از مترقبه یا غیر مترقبه – سرپرستی نیروی پلیس شهر. ايشان دارای مدرک دکترای فيزيک است ولي با استفاده از صد نفر متخصص باتجربه در سطح وزير، مشاور و مديران کل، کشور آلمان و در عمل 19 کشور «بازار مشترک» اروپا را مديريت کرد. البته اکنون کرونا علیرغم مشکلاتی که به وجود آورده است به محیط زیست خدمت کرد. البته نباید تأثير فرهنگسازی در کاهش مصرف آب را فراموش کرد. مردی 81 ساله بهشهری، اما چنان دغدغهمند که زندگی در آلمان هم باعث نشده تا زادگاهش را فراموش کند. طبق آمار سازمان مديريت و برنامه ريزی، در فلات مرکزی ايران حدود 32 تا 33 ميليون هکتار اراضی باير داريم که با پخش قلمههای گياهان و بذور درختان، درختچهها، بوتهها و گياهان علفي مناسب منطقه به کمک هواپيما و در فصل مناسب سال میتوان فضاي سبز را توسعه داد و بر خاصيت نفوذپذيري آب در خاک و نهايتاً بر بالا آمدن سطح سفره آب زيرزميني افزود.

وضعیت اتوبوس های گازسوز وخیم تر است و به دلیل نبود اعتبارات معاینه فنی این اتوبوس ها نیز انجام نمی شود. بر طبق تقسیم بندی انجام شده، شهرداری دارای ۵۳ وظیفه بوده است که اکنون کمتر از نیمی از این وظایف توسط خود شهرداری انجام می پذیرد. در ایران مطابق با فصل ششم قانون شهرداری (مصوب۱۱تیرماه ۱۳۳۴)، شهرداری های کشور در یک تقسیم بندی کلی وظایف چهارگانه عمرانی، خدماتی، نظارتی و رفاه اجتماعی را بر عهده دارند. 4. خدمات اجتماعی ، مانند ساخت نوانخانه ها ، بیمارستانها ، مهدهای کودک ، آسایشگاه های سالمندان. 1. مدیریت بهبود سرمایه گذاری های زیربنایی. تا بحث مدیریت منابع آبی را نبستیم به موضوع انتقال آب درياچه خزر بپردازیم. 3. عهده داری وظایف همراه با اعتبارات و منابع جدید. 5. واگذاری وظایف به تناسب اندازه و توان شهرداری. محمد علیخانی در گفت و گو با «انتخاب»، با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی الویت مدیریت گذشته شهرداری تهران نبوده است، اظهار کرد: متاسفانه شان مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی رعایت نمی شود. شهرداری ها که روزگاری برای نظافت شهر و تهیه ارزاق و کم یا بیش مواردی که از این قبیل پایه گذاری شدند، اکنون عرصه فعالیت هایشان چندان وسیع شده است که تقریباً شامل تمام عواملی که برای زندگی شهری و رفاه شهروندان در این زندگی لازم است می شود.

مسوولان مملكت از سال ٤٢ تا امروز، توجهی به جنگلها و منابع طبيعی نداشتهاند. متاسفانه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی آموزشهای لازم و فرهنگ سازی درستی برای کشاورزان انجام ندادند تا در مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی اهتمام ورزند. نظارت بر امور اصناف و رفاه اجتماعی مواردی نظیر تأسیس نوانخانه واحداث مساکن ارزان قیمت برای نیازمندان در بر می گیرند. به طوری که در برخی شهرها نظیر پایتخت بر طبق آمار تا چندین سانت فرو نشست داریم و حتی خطر فرونشست موضعی در آینده مازندران را تهدید خواهد کرد. وظایف عمرانی نظیر احداث خیابان وفضای سبز، وظایف خدماتی مانند تنظیف معابر و دفع زباله، وظایف نظارتی مانند صدور پروانه ساختمان. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بررسی های انجام شده بیانگر این است که در حوزه عمرانی از جمله پل سازی، اتوبان و معابر گسترش مازاد از برنامه صورت گرفته است، افزود: 80 درصد از ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده بوده که این موضوع خطرناک است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران هستیم، تاکید کرد: در مدیریت گذشته آمارسازی می شد و آمارهای واقعی ارائه نمی شد برای نمونه روزانه 2 میلیون نفر مسافر در مترو جابجا می شود اما این آماربیش از 3 میلیون نفر سفر اعلام شده است. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران با اشاره به هزینه تخصیص یافته برای ساخت پل صدر گفت: چرا این بودجه صرف حمل و نقل عمومی نشد؟ برای حل بحران آتش سوزی در جنگلها چه باید کرد؟ در واقع بحران مادر، بحران آب است. كتيبهاي منسوب به داريوش اول از دوره هخامنشيان موجود است كه ميگويد «خدايا ايران را از خشكسالي و ايراني را از دوروئي حفظ بفرما»؛ بنابراين 2500 سال پيش هم مردم ايران پديده خشكسالی را لمس کردند چون اصولاً کشور ما در منطقهاي واقع شده كه داراي اقليمي خشك و نيمه خشك است. او دغدغه صحت جنگل و سلامتی جنگلبان داشته و نصیحتهای فراوان برای حراست از محیط زیست دارد. او اکنون برای طی روند درمانی در آلمان به سر میبرد. طی سال های گذشته از زمان تصویب آخرین قانون شهرداری بسیاری از وظایف شهرداری ها را سایر سازمان ها بر عهده گرفته اند.

در حالي كه اين وظيفه بايد به عهده خود سازمان جنگلها باشد. 2. واگذاری تصدی همراه با حاکمیت در سطح محلی. اين همه طرح و مصوبه و شعار و بودجه كه صرف شده چرا بايد اين همه تنزل سطح داشته باشيم؟ این طرح به درستی اجرا شد؟ ما نمی گویم که برای این مراسم هزینه نشود اما باید الویت ها رعایت شود. شناسایی شود. ما باید به سمت توسعه زیرساختها و زیربناهای اجتماعی و اقتصادی در مناطق روستایی پایدار استانها پیش برویم. اگر پل صدر ساخته نمی شد و بودجه ساخت آن صرف خرید تجیهزات مترو می شد مشکلات کنونی را نداشتیم هم اکنون زیرساخت آماده است اما به دلیل نبود تجهیزات، نمی توان بهره حداکثری برد. آيا ارزيابی زيستمحيطی انجام پذيرفته است؟ این موضوع کاملا درست است. گاهی صحبت هایی در زمینه کاشت گونههای مثمر حتی در مازندران شنیده شده است. در اصل ما افتي ٥٠ درصدي داشتهايم و اصلا اوضاع خوبي نداريم. اما در كشور ما نهتنها جواب نمیدهد بلكه اوضاع خرابتر ميشود. این کار یعنی برهم زدن تعادل اکولوژیک منطقه. 2. ارائه و توزیع خدمات اجتماعی. خوب اين نظريات وجود دارد. 7. واگذاری همراه با ارکان متناسب.

در حال حاضر 200 واگن مترو از سرویس خارج شده اند و در حال تعمیر است، خطوط مترو به دلیل نبود اعتبارات با حداقل ظرفیت فعال است در حالی در صورت تامین تجهیزات می توان ظرفیت مسافرگیری خطوط مترو به 6 میلیون نفر سفر رساند. چنين شرايطی با زلزلهای با شدت كم و حتی فشار ساختمانها از سطح بالایی، میتواند ويرانهای وحشتناك بر جای بگذارد. يكی از عوارض مخرب این پایين رفتن سطح آبهای زيرزمينی، پديده فرونشست زمين است. عضويت در هيات علمی دانشگاه گوتينگن آلمان، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران و بنيانگذاری جامعه فرهنگی ايران از نشانههای شهرت جهانی اين استاد پيشكسوت محيط زیست است. اصولاً بحران آب، يك بحران جهانی است. با او تلفنی گفتگو کردم که در آن به مسائلی از جمله از تغییرات آب و هوایی و بحران آب تا تغییر بافت روستاها اشاره میکند. آيا از لحاظ زيست محيطی انتقال آب از اكوسيستمهای جنگلی، دريایی، جلگهای و كوهستانی، موجب آسيب رساندن به اين اكوسيستمهای شكننده نمیشود؟ در خصوص کاشت گونههای مثمرهم باید بگویم یک مهندس جنگل و یک کارشناس محیط زیست هیچ گاه نمی تواند خودش را راضی کند که به جای گونههای بومی منطقه درختانی مثل سیب کاشته شود. چه کسی باید این محاسبات را انجام دهد؟

باید دولت راهکارها و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تشدید این بحرانها انجام دهد. مشکل دیگری که ما در این بخش داریم مدیریت منابع آبی کشور توسط وزارت نیرو، حفاظت از آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست و بهره برداری آب توسط وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع سبب شد تا مدیریت دقیق و منسجمی بر روی آب در کشور نداشته باشیم. به بالا آمدن سفره آبهای زیر زمینی اشاره کردید در حالی که اکنون به اذعان کارشناسان از لحاظ منابع آب زیرزمینی در وضعیت مطلوبی قرار نداریم. در سال ١٣٤٢ سازمان منابع طبيعي جنگلهاي ايران را قابل احيا، ملي و در اصل دولتي اعلام كردند تا اصوليتر از آن بهرهبرداري و حفاظت شود و سطح جنگل افزايش يابد. تا به حال بیش از 21 عنوان كتاب و بالغ بر 90 مقاله در ايران، آلمان، آمريكا و تركيه از ایشان به چاپ رسيده است. کارشناسان آب و هوا و صاحب نظران در عرصه محیط زیست هم عقيدهاند که ما انسانها آب و هوا را تحت تأثير قرار دادهایم و آب و هوای کره زمين در حال دگرگونی است، به عنوان مثال در مازندران شاهد افزایش بارش و در نتیجه تغییرات آب و هوایی هستیم.

طبق بررسی و نظر کارشناسان حوزه آب از 100 میلیارد مترمکعب آبی که سالانه از نزولات آسمانی جمع آوری میشود 90 درصد در بخش کشاورزی و 10 درصد برای شرب و صنعت مصرف میشود. نابود کردن منابع طبیعی تجدیدپذیر مانند جنگل و مرتع اثرات سویی بر وضعیت آب و هوای یک منطقه گذاشته و تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در بحران خشکسالی جهان گذاشت؛ در ایران نیز اثرات سوء خشکسالی بیشتر مشاهده و احساس میشود چرا که سطح وسیعی از منابع طبیعی تجدیدپذیر کشور تخریب شده است. اما به طور کلی باید اذعان کنم يكی از روشهای كارآمد كه در ايران برای مدیریت بحران آغاز شده بود همان پروژه «آبخوان داری» است. يك مدت بحث بر سر اين بود كه آب دريای خزر را به سمت خليجفارس کانال كشی كنند. یکی از طرحهای پر سر و صدا در کشور طرح تنفس جنگل بود. از طرفی شما در يك نقطه دنيا به من نشان بدهيد كه جنگلهايشان را با طرح تنفس و استراحت نگهداری كرده باشند. در گذشته هم من بر این مساله تاکید داشتم که ما باید افرادی را به صورت دائم استخدام کرده و به آنها آموزش دهیم که در زمینههای مختلف اعم از مرمت، بهره برداری، حفاظت جنگل و حتی رسیدگی به مسیرهای دسترسی مانند جادههای جنگلی ایفای نقش کنند.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی