مشکلات cpu کامپیوتر و لپ تاپ، نشانه های خرابی سی پی یو ️ ️ آچارباز

یک پردازنده 64 بیتی می تواند 2 به توان 64 بایت رم (RAM) را مدیریت کند بدین معنی که تونایی پردازش این پردازشگر به تنهایی بیشتر از 4 میلیارد پردازنده 32 بیتی است که با یکدیگر ترکیب شده اند. دو مدل فرکانس بالا و پرطرفدار این شرکت به نام های پردازنده CPU ای ام دی RYZEN 73800X 3.9GHz AM4 Desktop CPU و پردازنده CPU ای ام دی RYZEN X 3.6GHz AM4 Desktop CPU بازدهی خوبی در انواع کاربرد ها دارد. Core i5 در سرعت‌های مختلف، از ۱.۹ تا ۳.۸ گیگاهرتز در دسترس بوده و دارای سه حافظۀ کش ۳، ۴ یا ۶ مگابایتی است.

پردازنده‌های ترانزیستوری[ویرایش]

در یک پردازنده تک‌هسته‌ای، رشته‌های فوق نمی‌توانند به‌صورت همزمان اجرا شوند، چرا که این سی‌پی‌یو تنها قادر به اجرای یک رشته دستور در آن واحد است. اگر هریک از دستورات را بخشی از یک رشته در نظر بگیریم، در پردازنده تک‌هسته‌ای ابتدا رشته مربوط به افزایش صدا به اجرا در می‌آید و پس از آن تصویر مربوطه روی مانیتور نمایش داده می‌شود. وظیفه انجام محاسبات، رسیدگی به عملیات‌های ریاضی و منطقی و همینطور تصمیم‌گیری در سی پی یو، برعهده «واحد حساب و منطق» یا «Arithmetic Logic Unit» است.

یا بدتر از آن، اگر در این زمینه حرفه ای نیستید می‌توانید با فشار بیش از حد ولتاژ به CPU آسیب بزنید یا طول عمر آن را کاهش دهید. کمپانی AMD در سال 2003 توانست با تولید پردازنده، وارد عرصه رقابت با کمپانی بزرگ اینتل شود و در طی چند سال به شهرت عظیمی دست پیدا کند. فروش بالای سی پی یو های AMD آن را به دومین شرکت برتر تولید کننده پردازنده در جهان تبدیل کرده است.

  • این پردازنده در استفاده کاری چون تولید محتوا، فتوشاپ، طراحی و ادیت ویدئو بهتر از Ryzen است و عملکرد بسیار خوبی نسبت به قیمت ارائه می‌کند.
  • در این حالت در راهنماتی خرید سی پی یو شهر سخت افزار می‌توانید متناسب با نیاز یا بودجه خود، بهترین مدل حال حاضر بازار را شناسایی کنید.
  • سی پی یو را می‌توان به مغز تشبیه کرد که تمام دستورات و پردازش های بدن انسان از آنجا صادر می‌شود؛ بنابراین اگر بگوییم CPU مغز یک دستگاه است، بیراه نگفته ایم!
  • می‌توان CPUهای فیزیکی منفرد، با نام هسته‌های پردازنده، را نیز چند ریسمانی (multithreading) کرد تا CPUهای منطقی یا مجازی بیشتری به وجود آید.
در رده بالا، سری Threadripper AMD و Core X اینتل را می توان در لیست خرید cpu کامپیوتر دید. از شرکت های معروف سازنده سی پس یو می توان به شرکت سی پی یو اینتل و سی پی یو ای ام دی اشاره کرد . سرعت اجرای این قطعه از ۱.۷ تا ۳.۹ گیگاهرتز و حافظه کش آن از ۴ تا ۱۲ مگابایت متغیر است. Core i7 معمولاً برای کارهای چند تسکی، ویرایش فیلم و عکس و بازی‌های سطح بالا و نرم‌­افزارهای سنگین عملکرد خوبی دارد. قابلیت پردازش چند رشته‌ای یا مولتی تردینگ (که از آن با عنوان هایپر تردینگ یا Hyper-Threading هم یاد می‌شود) به سی پی یو اجازه می‌دهد رشته‌ها را به ظاهر همزمان اجرا کند.

پردازنده Intel مدل Core i3 12100F

این پردازنده به صورت شش هسته‌­ایی و هجده هسته­‌ایی تولید شده و در صورت فعال بودن تکنولوژی Hyper threading، در هر هسته دو رشته فعال می‌­شود. فرکانس Core i9 از  ۲.۹ تا ۳.۶ گیگاهرتز بوده و در هنگام استفاده از Intel Turbo Boost تا ۵.۰ گیگاهرتز متغیر است. بدون ورود به مسائل پیچیده فنی، توصیف مفهوم «رشته» (Thread) در پردازنده کار آنقدرها ساده‌ای نیست. محصول ۶ هسته‌ای میان رده و خوش قیمت از شرکت AMD، برای انجام کارهای روزمره نظیر وبگردی، ویرایش اسناد و تماشای فیلم و سریال.