سامانه جامع ارتباط مردمی شهرداری ها (۱۳۷)

برای پیامهای مهم به تفکیک شهر و منطقه می توان شماره هایی را تعریف کرد تا به محض ثبت اینگونهپیام ها، سامانه به صورت خودکار، گزارش آن را برای مدیران سایت businesset شهرداری پیامکنماید. در بخش کارتابل شهروندی بومیار، دستگاه ها و ارگان ها می توانید اطلاعیه ها، اخطاریهها و هشدارهایی که مختص به شهروند و مالیکت های او می باشند را برای او ارسال نمایند و شهروندان نیز بلافاصله در جریان این پیام ها قرار خواهند گرفت. در قسمت مدیریت پیام ها، هر کاربر سامانه به محض ورود به سامانه و باز کردن کارتابل خود، با فرم فوق روبرو می شود که در این فرم وضعیت های مختلف پیامها لیست می گردد. در نهایت، جهت استعلام رضایت مندی شهروند، اپراتور می تواند از طریق دکمه های فوقانی فرم نسبت به برقرار تماس خودکار با شماره تلفن های اعلامی از طرف شهروند تماس حاصل نموده و پس از شنیدن نظر شهروند نسبت به بایگانی پرونده و یا ارجاع مجدد آن تصمیم گیری نماید. کاربر با انتخاب هر پیام ضمن مشاهده مشخصات پیام امکان شنیدن صدای شهروند و جانمایی موقعیت پیام بر روی نقشه را نیز خواهد داشت و در صورت انجام هر گونه اقدام، مشخصات اقدام شامل موقعیت جغرافیایی محل اقدام، تصویر نتیجه اقدام و نوع اقدام را ثبت می نماید.

دراین بخش امکان جستجو، مشاهده جزئیات و نیز شنیدن کامل مکالمه مشترک با اپراتور ها در سامانه تعبیه گردیده است. در این بخش کاربر به محض ورود سامانه، پیامهایی که برای او جهت اقدام و یا اطلاع ارسال شده است را مشاهده مینماید.این پیام ها همراه با اهمیت و تاریخ الویت بندی می گردند. در ضمن در صورت استفاده از نسخه موبایل سامانه، موقعیت تمامی درخواست ها به صورت خودکار بر روی نقشه GIS جانمایی میشود و در ضمن داشبورد جغرافیایی از پیام های شهروندان ایجاد می گردد. حیطه سامانه، پاسخ گویی به تمامی درخواست های شهروندان می باشد، در سامانه برای هر پیام، زمانهایی تعریف می شود که در صورت گذشت از این زمانها، هشدارهای لازم به اپراتور مرکز ارائه می دهد. از امکانات ویژه این قسمت، قابلیت پخش پیامهای تکراری برای شهروندان به صورت خودکار می باشد. 4پیام هایی که برای اکیپ ارسال شده ولی اکیپ مشاهده نموده ولی برای آنها اقدامی ثبت نشده با رنگ آبی مشخص می شوند.

در این فرم اپراتور قادر خواهد بود با انتخاب هر پیام ضمن مشاهده پیام، کلیه اقدامات صورت پذیرفته و نیز پیگیری های شهروند و پیگیری های مرکز 137 را ملاحظه نماید. به هر حال، در هر قسمت کاربر قادر است که کلیه اقدامات صورت پذیرفته برای پیام را ثبت و نیز در صورت لزوم مکالمه شهروند را نیز بشنود. از اینرو در مرکز 137 به محض مشخص شدن منطقه و موضوع، سامانه دریافت کنندگان پیام را براساس الویت، لیست و کاربر قادر خواهد بود پیام را به یک یا چند نفر به صورت مستقیم ابلاغ نماید. در هلند حکومت های محلی هر یک شورای خاص خود را دارند که توسط مردم انتخاب شده و هر یک در قلمرو خاص خود با نظارت مستقیم حکومت مرکزی و مطابق قانون اساسی کشور با استقلال نسبی فعالیت می کنند. تمامی نمایندگان با رای مستقیم مردم و با سیستم رای گیری نسبی برای مدت چهار سال انتخاب می شوند. پرسنل شهرداری قادر خواهند بود پیام ها و مشکلات مشاهده شده در سطح شهر را به جای اعلام توسط بی سیم و یا تلفن و یا شفاهی به صورت مستقیم به همراه موقعیت و زمان و تصویر در سامانه 137 ثبت و روند رسیدگی به پیام های خود را رصد نمایند.

از امکانات مهم این قسمت ارسال پیامک به شهروند به محض اجرای هر گونه اقدام از طرف شهرداری در جهت اطلاع رسانی از اقدمات صورت پذیرفته برای پیام می باشد. اپراتور بازخورد با ورود به این قسمت، لیست پیامهای اعلام رسیدگی شده از طرف واحدهای اجرایی شهرداری را ملاحظه می نماید. برای این که سیاستی به عنوان تصمیمات کلیدی خوانده شود، باید از طرف پارلمان هلند تصویب شده باشد. طرح کاربردی زمین از جنبه قانونی برخوردار بوده و برای شهرداری و مردم لازم الاجراست . به جهت جنبه قانونی طرح کاربری زمین؛ تصویب این طرح نیازمند تایید حکومت استانی نیز است، (اگر چه هیچ اعتراضی به آن وجود نداشته باشد) در صورتی که طرح مورد تایید قرار نگیرد. در این نوشتار سعی خواهد شد تا یکی از کشورهای نسبتاً موفق در امر ایجاد مدیریت واحد شهری، به ویژه از بعد مباحث برنامه ریزی و شهر سازی آن مورد بررسی قرار گیرد. همان طور که گفته شد کشور هلند از لحاظ مدیریت شهری سابقه ای دیرینه داشته و یکی از نظام های پیشرفته مدیریت شهری را در بین کشورهای جهان داراست. در هلند اگر چه مسئو.لیت برنامه ریزی منطقه ای بر عهده شورای کانتی بوده و در سطح پایین تر شهرداری ها قرار دارند، با این وجود دولت مرکزی توسط کمیسیون ملی برنامه ریزی به امور برنامه ریزی شهری و منطقه ای نظارت کرده اما دخالت مستقیمی در این امور ندارد.

اهم وظایف شورا بدین قرار است نظارت بر خرید و فروش در شهرداری، عزل و نصب کارکنان، عقد قرار داد تامین وام و فراهم کردن اماکن فرهنگی یکی از فعالیتهای اصلی دیگر حفظ سلامتی، ایمنی و امنیت توسط پلیس است که افراد آن به وسیله حکمی از جانب هیات ایالتی منصوب می شوند. شهروندان بوسیله بومیار و از طریق بخش ثبت درخواست امدادی و ارتباطی می توانند بدون واسطه، بدون نیاز به حفظ شماره های تلفن مراکز امدادی و خدماتی، در سریعترین زمان، اقدام به ثبت درخواست خود نمایند و در جریان دریافت پیام خود و نیز روند رسیدگی به درخواست خود قرار گیرند. به دلیل قدرت قانونی طرح کاربری زمین، مشارکت دادن مردمی در روند بررسی طرح ها برای شهرداری ها اجباری است. در جهت تشخیص خودکار شهر شهروند، برای هر شهر پیش شمارههای آن شهر در سامانه تعریف میگردد. در سطح ملی اسناد برنامه ریزی فضایی با نام «برنامه ریزی و تصمیمات کلیدی» معروف است. با این قابلیت، بیش از 60% تماس های تکراری و یا پیگیری کاهش می یابد.

اولین نسخه سامانه 137 اندیشه در سال 1391 در شهرداری اصفهان راه اندازی گردید و هم اکنون این سامانه در بیش از 50 شهرداری نصب و راه اندازی و در حال استفاده می باشد. دوره عضویت در شورا چهار سال است که در ضمن آن شوراها باید حداقل 6 بار در سال تشکیل جلسه دهند. این شورا ده نفر را به عنوان هیات مدیره تعیین می کند. شهردار ضمن تماس با شهروندان ، سازمان های دولتی سازمان های اجتماعی و سازمان های تجاری نقش عمده ای را در مدیریت شهر ایفا می کند. در بخش اخبار بومیار، شهروند به صورت دسته بندی شده، اخبار تمامی ارگان هایی که سامانه بومیار در آن شهر با آنها در ارتباط می باشد را دریافت می نماید. کشور هلند از 12 استان (ایلات) و 467 شهرستان با 714 شهرداری تشکیل یافته است و مدیریت استانی آن از سه ارگان شورای عالی، هیات اجرایی استانی و کمیسر سلطنتی، تشکیل یافته است. در بخش قبوض بومیار، شرکت های و ارگان ها می توانند بدون واسطه، قبوض را به شهروند اطلاعرسانی نمایند و شهروند نیز به راحتی اقدام به پرداخت این قبوض نمایند و سابقه پرداختیهای قبوض خود را نگهداری نمایند و در صورت عدم نیاز، این سابقه را به صورت منطقی از کارتابل خود حذف نماید.

در بخش GIS سامانه در صورت وجود نقشه، ضمن مدیریت نقشهها، امکان دسترسی به موقعیت شهروند به محض برقرار تماس وجود دارد. در ضمن شهروند قادر خواهند بود در آینده در صورت نیاز، گزارش قبوض پرداختی خود را نیز در اختیار داشته باشند. این طرح حاوی اطلاعات در زمینه کاربری زمین و ساختمان در آینده است. یکی طرح ساختاری است (Structre Plan) که حاوی سیاست ها و مطالعات در مورد توسعه شهری در آینده بوده که باید از سوی شورای شهر به تصویب برسد. از سه سطح برنامه ریزی فضایی در هلند، سطح شهری از همه مهمتر است. نظام برنامه ریزی فضایی در هلند از سه سطح تشکیل یافته است، دولت مرکزی، استان و شهرداری، همچنان که قبلاً اشاره شد کشور هلند از 12 استان و 714 شهرداری تشکیل یافته است. در سطح شهری دو نوع طرح وجود دارد. همچنین شهروندان حق دارند به پیشنهادات برنامه ریزی چه در سطح ملی ایالتی و یا شهری اعتراض داشته باشند، نیز می توانند نسبت به صدور مجوزهای ساخت و ساز اعتراض داشته باشند. این طرح نواحی متراکم خالی شهری را در بر می گیرد.

در این صورت به محض تماس شهروند، سامانه شهر تماس گیرنده را اعلام مینماید. طراحی سامانه سامانه 137 اندیشه در خصوص دریافت و رسیدگی به پیامها به این صورت می باشد که دریافت کننده هر موضوع پیام در مناطق و یا نواحی تعریف می گردد. در این بخش اطلاعات تماس شهروند به محض اتصال به اپراتور شامل شماره تماس گیرنده، آخرین سابقه تماس شهروند با مرکز 137 نمایش و در صورت فشار دکمه پاسخ، ارتباط صوتی اپراتور با شهروند همراه با پخش عنوان پاسخ دهنده برای شهروند، شروع می گردد. هر شهروند منسوب به یکی از مناطق است. یکی از این شماره تلفن ها شماره 137 می باشد. تصمیمات کلیدی می تواند شامل سیاست ها و یا اختصاص دادن اراضی خصوصی جهت کارهای ویژه باشد. تصمیمات استان ها و شهرداری ها که بر خلاف منافع عمومی یا غیر قانونی باشد می تواند به وسیله حکم سلطنتی لغو شود. محدودیت های ایجاد شده برای استان ها و شهرداری ها می توانند به وسیله قانون تغییر یا اصلاح شوند. در قانون اساسی کشور هلند پیش بینی شده است که استان ها و شهرداری ها به وسیله قانون ایجاد یا منحل شوند. تراکن جمعیت در کشور هلند در حدود 4 نفر در هکتار می باشد.

زبان رسمی هلند ، هلندی است (به انگیسی: Dutch). هر یک از سطوح برنامه ریزی می توانند اهداف برنامه ریزی و محتوای طرح های خود را تعیین کنند، لذا سلسله مراتب رسمی برنامه ریزی بین برنامه های مختلف وجود ندارد. چنانچه قبلاً اشاره شد در این سطح، شهرداری دو نو طرح تهیه می کنند یکی طرح ساختاری که باید به تایید شواری شهر برسد و دوم طرح کاربردی زمین که علاوه بر تصویب شورای شهر نیازمند تصویب سطوح بالاتر اداری یعنی شورای استانی است. بودجه و مالیاتی که توسط قوانین وضع شده، به علاوه تصمیمات مهم مالی استان ها و شهرداری ها باید برای تصویب به سطوح بالاتر منعکس شود. همچنین ساختار حکومتی که آنها خواهند داشت و میزان نظارت و مباشرتی که توسط مسوولان بالاتر بر فعالیت شان اعمال خواهد شد، نیز تعیین شده است. احزاب سیاسی، کاندیداهای خود را در شورای شهر تعیین می کنند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان تامین رفاه اجتماعی در سطح شهرها در قالب مدیریت واحد شهری، مبتنی بر خواست و نیاز مردم، متبلور می گردد. طرح های منطقه ای تنها ماهیت پیشنهادی دارند و شامل پیشنهادات کلی در راستای توسعه های شهری، تفریحی و صنعتی و یا کاربری های زمین در بعضی نواحی می شوند.

در صورت عدم تایید شورای استانی، شورای شهر موظف به تهیه یک طرح کاربری زمین جدید است، در غیر این صورت عدم تایید می تواند به دادگاه عالی در هلند شکایت خود را منعکس کند. در شهر آمستردام (پایتخت) تقسیمات شهرداری با رشد جمعیت تغییر می کند. با راه اندازی این زیر سیستم این امکان برای شهروندان فراهم می شود که درخواست خود را به صورت مکانیزه در صندوق صوتی سامانه ثبت نماید. سامانه 137به صورت یکپارچه کل استان را پوشش می دهد. بعضی از شهرداری ها نیز جهت ثبت درخواست های شهروندان و رسیدگی به آنها اقدام به راه اندازی سامانه 137 نموده اند. جهت ایجاد کانال ارتباطی مابین شهروندان و شرکت ها و سازمان های خدماتی و امدادی، تلفن های سه یا چهار رقمی به آنها اختصاص داده شده است. جهت اعلام اطلاعات از رخ داده های منطقه ای، می توان پیش شماره های منطقه مربوطه را به همراه فایل صدا در سامانه تعریف نمود. سامانه 137 اندیشه انواع گزارش های مد نظر کاربران را به صورت پیش تعریف در خود داشته و امکان اضافه نمودن گزارش ها براساس درخواست های کاربران برای سامانه وجود دارد. به محض ثبت پیام و ابلاغ پیام به اکیپ، مرکز پیام به صورت بر خط روند دریافت و رسیدگی به پیام را مدیریت مینماید.

این روند باعث می گردد که رسیدگی به پیامها سریعتر صورت پذیرد. در روند برنامه ریزی، طرح اولیه در معرض دید عمومی گذارده می شود، مردم می توانند اعتراضات خود را نسبت به طرح به اطلاع شهرداری برسانند. در سامانه 137 اندیشه امکان اجرای انواع پرس و جو و تهیه گزارش و یا تولید خروجی از نتایج پرس و جو وجود دارد. برای هر منطقه شهرداری یک شواری شهر وجود دارد که از 49 نفر تشکیل می شود. 1- در صورتیکه پیش شماره شهروند با پیش شماره های تعریف شده یکی باشد، فایل صدا را برای او پخش می نماید. یکی از پیشرفته ترین نرم افزار ارتباط مردمی شهرداری ها نرم افزار 137 اندیشه می باشد که برای شهرهای بزرگی مثل اصفهان، رشت و کرمان و … همچنین شهردار رییس شورای شهر است و یکی از اعضا و رییس هیات مدیدره شهرداری نیز می باشد. پایتخت آن شهر آمستردام استو هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند به شمار می رود که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل می شود. در عمل شهردار و هیات اجرایی شهر به طور جمعی و انفرادی مسوول فعالیتهای خود در مقابل شورا هستند.

جلسات شورا برای عموم آزاد است مگر این که شورا تصمیم بگیرد که پشت درهای بسته جلسه را تشکیل دهد. با استفاده از اين سيستم در کنار سيستم تلفنی IP، امکان داشتن يک سيستم توزيع شده مرکز ارتباطات Distributed Contact Center برای سرويسهای الکترونيکی را خواهيم داشت. مرکز ارتباطات IP Contact Center اندیشه امکان مسيريابی هوشمند کليه تماسها، يکپارچگی با شبکه و ايستگاه های کاری و مديريت کاربران بصورت مولتی مديا را فراهم می کند. فناوری Call Center يک مرکز تماس برای مسيريابی خودکار، مديريت صف… فناوری Contact Centerيک مرکز تماس چند رسانه ای برای پشتيبانی سازمانها از مشترکين و تماس گيرنده ها و استفاده از سيستمهای نوين روابط عمومی است. و تمامی مجوزهای ساخت و ساز باید براساس این طرح ها صادر شود. اگر پرونده ساخت و سازی براساس طرح کاربری زمین باشد، در آن صورت ضرورتاً باید به آن مجوز ساخت داده شود. در ضمن در صورت ثبت خبر مهم، این خبر بلافاصله برای شهروندان با صدای هشدار جهت جلب توجه آنها اطلاع رسانی میگردد. در بخش آموزش شهروندی بومیار، شهروندان می توانند به مطالب آموزشی که دستگاه های مختلف برای آنها تولید نموده اند دسترسی پیدا نمایند. در راستای افزایش راندمان مرکز تماس، در سامانه می توان موضوع های مختلف را تعریف و فایل صدایی متناسب با آن تعریف نمود و در زمان مناسب، اپراتور با انتخاب آن موضوع، سامانه فایل صدا را برای شهروند پخش و در انتها تماس را قطع نماید تا از این طریق اپراتور بتواند پاسخگوی سایر شهروندان باشد.

در واقع این بخش کارتابل اختصاصی شهروند می باشد. هلند کشوری است کوچک در شمال غربی اروپا با 41526 کیلومتر مربع مساحت و در حدود شانزده میلیون جمعیت که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله هایی که دارد، بزرگترین بند اروپا نیز به شمار می رود. شهردار در جلسات هیات مدیره شهرداری یک رای دارد ولی در جلسات شورای شهر حق رای ندارد. در صورتی که خود شهرداری به این تصمیم گیری اعتراض داشته باشد؛ می تواند اعتراض خود را در مراجع دادگاه سلطنتی مطرح سازد. در این مرحله طرح کاربری زمین توسط «بازرس دولتی برنامه ریزی کالبدی» نیز بررسی می شود و در صورتی که با اهداف برنامه ریزی ملی تناقض داشته باشد، در آن صورت بازرس نیز اعتراضات خود را مستند خواهد ساخت. در آن صورت شهرداری موظف است تا یک سال طرح جدیدی را براساس اهداف استانی و ملی تهیه کند. کاربر می تواند به صورت بر خط وضعیت تماس های صف و نیز اپراتورهای پاسخ گو را مشاهده و نسبت به پاسخ گویی سریعتر به تماس اقدام نماید.

در ضمن امکان مشاهده اقدامات قبلی را نیز خواهد داشت. شاید بتوان گفت که هدف اصلی برنامه ریزی دراز مدت در توسعه پایدار شهرها و نیز اعمال مدیریت واحد در آنها، ایجاد و توسعه رفاه اجتماعی است. مسئولیت تدوین این برنامه ها اصولا به عهده وزارت مسکن برنامه ریزی کالبدی و زیست محیطی وزارت مسکن، برنامه ریزی کالبدی و زیست محیطی هلند است. مسوولیت تهیه طرح های منطقه ای هلند بر عهده سازمان برنامه ریزی استانی است. هلند از شرق با آلمان همسایه است و از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با انگلستان. از طریق این زیرسیستم ، شهروندان با تماس با مرکز 137، از آخرین بدهی نوسازی خود مطلع و امکان پرداخت آن را نیز خواهند داشت. این سامانه مشتمل بر 9 زیر سیستم جهت مدیریت کامل بر درخواست های شهروندان در تمامی حوزههای شهرداری به شرح ذیل می باشد. این شماره جهت ارتباط شهروندان با شهرداری ها اختصاص داده شده است. به شخص شهردار اختیارات ویژه ای داده شده است. از جنبه های مثبت این نظام، عملکرد همه جانبه حکومت های محلی به نیازهای متنوع مردم محلی است که شامل تمامی ابعاد آموزشی، اجتماعی، تاسیسات زیر بنایی، ثبت و احوال ، اقتصادی و رهنگی می شود.

نمی تواند از جنبه قانونی معتبر باشد. از لحاظ ماهیت تصمیمات کلیدی چیزی ما بین سیاست ها و لوایح قانونی است. این درخواست ها می تواند درخواست های مربوط به شهرداری،آب و فاضلاب،گاز،برق و … نامزدهای مربوط به انتخاب شهردار توسط شهرداری معرفی می شوند. اعضای هیات مدیره، شهردار منطقه را انتخاب می کنند. برخی واژگان فرانسوی نیز از دوره های تسلط فرانسویان بر این منطقه در زبان هلندی جذب شده اند. بدیهی است به محض ثبت پیام در صندوق صوتی، این پیام در کارتابل اپراتورهای مرکز 137 گزارش میگردد. شورای استانی، نماینده مردم در آن استان بوده و تعداد نمایندگان آن از 47 تا 83 نفر تغییر می کند. این زبان شاخه ای از زبانهای ژرمن محسوب می شود و به آلمانی شباهتهایی دارد. 2پیام هایی که برای اکیپ ارسال شده و برنامه موبایل اجرا شده با رنگ نارنجی مشخص می شوند. این مطالب می تواند فیلم، صدا و یا متن آموزشی باشد. و یا درخواست امداد خودرو،اورژانس،پلیس و … سامانه ارتباط مردمی شهرداری (۱۳۷) جامعترین نرم افزار ارتباط مردمی کشور می باشد. تمامی مجوزها براساس طرح کاربری زمین صادر می شود. تماس های تلفنی می باشد.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی