بایگانی‌های شیر یکطرفه چک ولو سالار صنعت نیواد | کسری سارانبایگانی‌های شیر یکطرفه چک ولو سالار صنعت نیواد | کسری ساران

  • بطور کلی چک ولوها از اجزای بدنه، سیت، مکانیزم بازشونده (دیسک/ پیستون/ توپی) و درپوش تشکیل شده است.
  • همچنین در پالایشگاه ها شیر یکطرفه را روی لوله خروجی تلمبه قرار می دهند که پس از انتقال مقدار لازم مواد نفتی، و بستن تلمبه یا خاموش شدن اضطراری تلمبه مواد ارسال شده نتواند برگردد.
  • شیر یکطرفه بشقابی یا شیر یک طرفه دیسکی (Disc Check Valve) از لحاظ ظاهری مانند شیر یک طرفه دریچه ویفری بوده و به وسیله پین یا پرچ به بدنه متصل است.
  • Check valve معمولاً از جنس هایی چون برنز، چدن و فولاد ضد زنگ ساخته می­‌شوند که باید با توجه به نوع سیال عبوری از مسیر، شیری با جنس مناسب انتخاب کرد.
  • همانطور که اشاره شد، از چک ولوها در بسیاری از مشاغل و صنایع استفاده می شود که یکی از موارد استفاده از آن ها سردخانه ها می باشد.
  • شیر یکطرفه Y ( سوئینگ چک ولو ) بسیار شبیه به چک ولو یکطرفه خطی هستند. تفاوت شیر یکطرفه Y با شیر یکطرفه فنری خطی ، همانطور که در شکل 3 مشاهده می کنید ، در این است که فنر و دیسک متحرک در یک زاویه قرار می گیرند. ترتیب قرار گیری فنر و دیسک شکل Y را ایجاد می کند و به همین دلیل این نوع چک ولو Spring Loaded Y به شیر یکطرفه Y شهرت دارد . شیر یکطرفه سوپاپی یا فنر دار دارای یک مکانیزم شیر های صنعتی اردبیل فنر- دیسکی میباشد. در این نوع چک ولو دیسک بصورت عمودی به یک فنر متصل میباشد و هنگامی که فشار سیال از مقدار مشخصی بالاتر برود، فنر جمع میشود و با خود دیسک را بالا می آورد و سیال اجازه عبور از شیر را پیدا خواهد کرد. این شیر به دلیل وجود مکانیزم دیسک متصل به فنر که شبیه یک سوپاپ میباشد به چک ولو سوپاپی نیز معروف میباشد.

    پکیج آب

    چک ولو با دیسک وارونه برای حالاتی که جریان به طور مداوم معکوس می‌­گردد مناسب است. شیر با سرعت بالایی بسته می­‌شود و بسته شدن آن بهتر و با ضربه کمتری نسبت به شیر چک ولو لولایی Swing Check Valve صورت می­‌گیرد. این شیرها در سرعت های بالا افت فشار بیشتر و در سرعت های پایین افت فشار کمتری نسبت به چک ولو لولایی دارند. این شیرها می­‌توانند به صورت افقی یا عمودی در مسیر جریان نصب شوند وحرکت دیسک توسط یک ضربه گیر یا فنر کنترل می­‌شود. چک ولو ویفری یا شیر یک طرفه دریچه ویفری دارای یک دیسک نازک می باشد و مکانیزم آن شبیه چک ولو لولایی می باشد با این تفاوت که شکل بدنه و نحوه نصب شیر در مدار سیستم متفاوت می باشد. بدنه شیر یک طرفه ویفری طول کمتری دارد و فضای کمتری اشغال می کند بنابراین در کاربردهای تاسیساتی مناسب تر می باشند.

    چک ولو لولایی یا نوسانی Swing Check Valve

    از مزایای شیر یکطرفه لولایی ویفری می توان به وزن پایین، ابعاد کم، آب بند کردن در طرح سیت فلز به فلز و همچنین تعمیر و نگهداری آسان بخاطر قطعات کم اشاره نمود. شیرهای توپی طراحی بسیار ساده ای دارند، زیرا به سادگی بر روی اصل گرانش کار می کند. هنگامی که فشار کافی در جریان سیال وجود دارد، توپ را به سمت بالا بلند می کند. اما هنگامی که فشار کاهش می یابد توپ را پایین می آورد و دهانه را می بندد. چک ولو لولایی یا نوسانی باید برای جریان های آرام با سرعت کم استفاده شوند و برای جریان های متناوب و ضربانی که به طور مداوم برگشت جریان وجود دارد مناسب نیستند زیرا برگشت جریان موجب ضربه خوردن و صدمه دیدن دیسک خواهد شد.

    قطعات و شیرآلات کستل

    ولوهای با دیسک شیبدار ، این توانایی را دارند که در جریان های با سرعت پایین به طور کامل باز شوند و جریان را پایدار نگه دارند و در هنگام متوقف شدن جریان برگشتی به سرعت بسته شوند. دیسک موجود در سویینگ چک ولو، به صورت کاملا باز یا بسته کار می کند. این شیر هنگامی که جریان در مسیر باشد، عمل می کند و در صورت عدم وجود جریان کاملا بسته می شود.