انواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | kasrasaran

استاندارد های ANSI ،ASME ،ASTM ،MSS ،API و DIN از مهم ترین استاندارد های بین المللی هستند که باید در نصب و استفاده از شیرآلات صنعتی و تجهیزات لوله کشی رعایت شوند. در آن پیستون نیرومندی است که در اطراف و یا داخل سیلندر دومی که دارای مجراها و شیارهایی نیز می‌باشد بالا و پایین می‌رود. دیافراگم از پرده لاستیکی تقویت شده یا جنس قابل ارتجاع دیگری ساخته شده که با حرکت دسته شیر پرده قابل ارتجاع بالا و پایین شده و مجرای عبور سیال را کم و زیاد و در نتیجه مقدار سیال را کنترل می نماید.

انواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | kasrasaran این شیر طوری طراحی شده که باعث تغییر جهت جریان سیال که از شیر عبور می‌کند می‌شود و در حقیقت حرکت یک دیسک که در مسیر جریان واقع می‌شود عمل باز و بسته نمودن را انجام می دهد. این نوع شیر برای کنترل مناسب نیست و باید در حالت بسته و یا کاملا باز باشد. پلاگ در شکل‌های مختلفی ساخته می‌شودو معمولترین آن به صورت مخروط ناقص است که با چرخاندن آن در بدنه سوراخ آن روبروی لوله قرار گرفته و جریان سیال از آن عبور می‌کند. شیرآلات صنعتی همانطور که از اسمش پیدا است، در خانواده تجهیزات صنعتی قرار دارد و برای باز و بسته کردن جریان عبوری از لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع شیر صنعتی شامل شیرآلات صنعتی آب و شیرآلات صنعتی پتروشیمی می شوند که در ادامه با ارائه مشخصات فنی شیرآلات صنعتی به معرفی آنها می پردازیم. در طراحی خطوط پایپینگ نقاط Seat و Unseat، نیروی لحظه ای بیشتری برای باز و بسته کردن استفاده می شود. بوبین برقی این شیر، دارای ساختار بسیار ساده بوده و در ولتاژهای 220V AC، 24V AC و 24V DC تولید می شود و به راحتی قطع و وصل سیال را انجام می دهد. شیرآلات خودکار مکانیکی به طور اتوماتیک، با فشار سیال مثل شیر یک طرفه یا در رنج تنظیمی کالیبراسیون شده مثل شیر اطمینان اتوماتیک سیال را عبور یا خروج می دهد.

شیرآلات صنعتی قطع کننده و وصل کننده جریان

در صورتی که فشار بالاتر از مقدار تعیین شده باشد جریان را به صورت اتوماتیک قطع می کند و در صورتی که فشار کمتر از مقدار تعیین شده باشد باز هم جریان را قطع خواهد کرد. شیر های دوبلکس و سوپر دوبلکس به دلیل ویژگی های مقاومت در برابر خوردگی، به ویژه در برابر آب شور گرم، اغلب در کاربردهای آب دریا مانند تاسیسات نمک زدایی استفاده می شوند. استاندارد شیر ASME B16.34 یک استاندارد پذیرفته شده جهانی برای طراحی، ساخت و آزمایش شیرهای مورد استفاده در صنعت نفت و گاز است. ASME B16.34 همچنین در مشخصات عمومی تر ASME ASME B31.1، “طراحی لوله کشی برق” ذکر شده است.

اتصال شیرآلات به خطوط لوله

این مکانیزم باعث کاهش زمان عملکرد ولو شده و احتمال عبور سیال از دریچه را در حالت بسته بودن کاهش شیر صنعتی می­دهد. یکی از انواع شیرهای کروی شیر کروی زاویه ای می باشد که در آن تغییر جهت سیال کمتر از شیر کروی معمولی می باشد و تلاطم سیال در شیر کروی زاویه ای کمتر از شیر کروی معمولی است. امروزه انواع مختلفی از شیرآلات در کاربردهای صنعتی و یا غیرصنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • تا اینجای مطلب در مورد انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آن ها صحبت کردیم.حال در ادامه به بررسی اجزای یک شیر صنعتی می پردازیم .
  • برای معادن یا تونل هایی که احتمال انباشته شدن گاز وجود داشته باشد به علت جلوگیری از ایجاد جرقه و اشتعال از شیر هیدرولیکی استفاده می شود.
  • از دیگر استانداردهای تست و بازرسی شیرآلات می‌توان به ISO 52008، API 6D و BS 6755 اشاره کرد.
  • شیر کروی Z شکل از پرکاربرد ترین نوع شیر کروی می باشد که سیال از لحظه ورود تا خروج با 180 درجه چرخش خارج می شود.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی