اقتصاد و مدیریت بازرگانی

هم چنین محصلین باید از میان مضالمین اختیاری به تعداد7 کریدت بگذرانندو 6 کریدیت به تحقیق و مونوگراف محصلین مربوط می شود. اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی که از سال 1382 آغاز شده است مبتنی بر ارزیابی رویکردها و نظام های مدیریتی سازمان ها و نتایج موفقیت های آنها توسط گروهی از ارزیابان خبره و بر اساس«الگوی تعالی سازمانی » است که وضعیت سازمان را در میزان دستیابی به انتظارات الگوی تعالی سازمانی مشخص می نمایند. در اوایل دهه 50 ، حضور موثر سازمان در فضاهای بین المللی، از جمله نقش سازمان در تشکیل سازمان بهره وری آسیایی “APO” ، تعامل گسترده با اندیشمندان برتر جهان از جمله “پیتر دراکر” ، استفاده از خدمات کارشناسان درجه اول بین المللی نظیر” راسل ایکاف”، در کنار تغییر ساختار و نظام های مدیریتی داخلی سازمان، که در نوع و در زمان خود از پیشروترین نظام های اجرا شده در کشور بود، سبب شد تا فعالیت های توسعه خدمات با سرعت بیشتری ادامه یابد و سازمان مدیریت صنعتی به بازویی توانمند برای توسعه و تحول بنگاه ها؛ تغییر رویکردهای سنتی مدیریت در کشور؛ و توسعه و ترویج رویکرد علمی به مدیریت و همچنین تربیت و توسعه مدیران شایسته تبدیل شود. سازمان مدیریت صنعتی از سال 1377 آغازگر طرح تعیین صد شرکت برتر ایران بوده است.

سازمان مدیریت صنعتی در اواخر دهه 40 شمسی فعالیت های آموزشی خود را با برگزاری دوره های مشترک پرورش مدیر با دانشگاه پنسیلوانیا – مدرسه وارتون آغاز نمود. ۱۷ اسفند ۱۳۸۹. دریافتشده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۲. دریافتشده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۲. بایگانیشده از اصلی در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۷. بایگانیشده (PDF) از روی نسخه اصلی در ۲۵ آوریل ۲۰۱۸. بایگانیشده از اصلی در ۲ ژانویه ۲۰۰۸. گفتگویی که از نظر میگذرانید در همین راستا تدوین شده است. متن این بیانیه به شرح زیر است: « دبیرستان فرهنگ را می­ توان نخستین تجربۀ نهادسازی ادبیات و علوم انسانی در آموزش و پرورش معاصر ایران دانست که به کوشش دکتر غلامعلی حداد عادل بنیان نهاده شد. قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: جشنواره رازی در اولین دوره با همت مرحومه دکتر صانعی آغاز به کار کرد و در این مدت ۲۵ سال به رشد و شکوفایی رسید. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی ، امور دفتری مانند: تدارکات، منابع بشری، امور مالی ، بازاریابی مشغول به کار شوند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در مؤسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند.

↑ «مدیران دارای تاییدیه صلاحیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران». بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. در سالهای پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی، سازمان مدیریت صنعتی علیرغم تغییرات محیط صنعتی کشور، این بار با حضور به عنوان بازوی کارشناسی و تحلیلی در کنار نهادهای انقلابی ازجمله بنیاد مستضعفان، جهاد سازندگی، و بنیاد جنگ زدگان، با انجام طرح های پژوهشی مرتبط و تلاش در جهت بهره برداری ازظرفیت های علمی در جهت حل مسائل کشور در دوران بحرانی، تلاش در ایفای رسالت ملی خود داشته است. یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید تحولی در فرهنگ و نگرشهایمان ایجاد کنیم، گفت: بیرونقی علوم انسانی در کشور نگرانکننده است. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کار آفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند. سازمان در سال های ابتدایی فعالیت، از خدمات مشاوران خارجی و خصوصاً “UNIDO” وابسته به سازمان ملل، استفاده نمود و توانست ضمن ارائه خدمات، اقدام به انتقال تکنولوژی نیز بنماید. تاسیس خانه مدیران نیز از جمله این فعالیت هاست که در بهمن ماه 1375 صورت پذیرفته است.

سازمان مدیریت صنعتی از سال 1383 با همکاری دانشگاه بوردوی فرانسه به برگزاری دوره دکترای تخصصی PhD اقدام کرد و پس از برگزاری موفقیت آمیز دو دوره دکترای تخصصی از سال 1386 دوره دکترای حرفه ای DBA را برگزار کرد و از سال 1388 با هدف پاسخگویی به نیاز روزآمد شدن دانش مدیران دانش آموخته دوره های MBA برای اولین بار در کشور دوره های Post- MBA و Post- DBA را در گرایش های مختلف طراحی و اجرا کرده است. مطالعات انجام گرفته در این مرکز در طول دوران بحران و پس از آن نشان داد که بنگاه های صنعتی تأسیس شده توسط افراد خلاق، کارآفرین و با شهامت، با ورود به مرحله رشد نمی توانند از روش های غیررسمی و متداول سنتی استفاده نمایند، لذا ایجاد یک سازمان با هدف اصلی توانمندسازی مدیران و تجهیزکردن آنان به ابزار لازم مدیریتی، مطرح شد. در پی رکود اقتصادی غیرقابل پیش بینی دهه 1330 و ایجاد بحران در صنعت کشور، مرکزی تحت عنوان “مرکز راهنمایی صنایع ایران” ایجاد شد. با توجه به کمیابی منابع و امکانات و نبود ظرفیت و سرمایه بشری لازم برای بهر برداری مناسب از منابع محدود موجود ، نیازمندی این کشور به سرمایه انسانی متخصص در رشته های علمی مانند اقتصاد و تجارت ، رشد و توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر و ازدیاد اشتغال بیش تر از بیش محسوس است.

حاصل حضور انتشارات سازمان مدیریت صنعتی طی این سال ها، تولید و انتشار بیش از 300 عنوان کتاب در زمینه های مختلف مدیریت، از جمله منابع انسانی، استراتژی، مالی، مدیریت و رهبری، تولید و عملیات، فناوری اطلاعات، کارآفرینی، مدیریت دانش سایت businesset بوده است. اقتصاد تجارتی به گونه ای طرح بندی شده است که محصلین علاوه بر فراگیری موضوعات اصلی افتصاد متعارف مانند اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، پول و بانکداری، تجارت و مالیه بین الملل ، اقتصاد سنجی، ارزیابی طرح های اقتصادی، اقتصاد مالی، بیمه، سافت ویر های اقتصادی (Eviews, STATA and SPSS)، با مبانی مدیریت سازمان ، مدیریت تولید، مدیریت پروژه ، مدیریت مالی، تجارت الکترونیک ، اصول محاسبه ، محاسبه شرکت ها و محاسبه صنعتی آشنا خواهد شد. فردی که مدیریت بازرگانی یک شرکت اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد. یک کریدت 16 ساعت درسی و یا معدل آن در یک سمستر می باشد. فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند.

فقر، بیکاری،توسعه نیافتگی و عقب ماندگی اقتصادی دردی است که مردم افغانستان بیش از هر کشوری در جهان طعم تلخ آن را چشیده است . ارائه بیش از 2000 طرح مشاوره و پژوهش مدیریت در دوران سازندگی، در کنار تعریف بسیاری از طرح های ملی و فعالیت های گسترده و متنوع آموزشی، آن هم در قالب بنگاهی خودگردان و غیروابسته به بودجه دولتی، سازمان مدیریت صنعتی را سازمانی شاخص، با تاثیرگذاری گسترده ملی و منطقه ای ساخته است که بدون شک ظرفیت نهادی ارزشمندی برای پیشرفت بیش از پیش کشور در مسیر توسعه خواهد بود. سازمان مدیریت صنعتی، همواره در جستجوی فعالیت ها، برنامه ها و روش های نوین و موثری است که می تواند به توسعه ظرفیت مدیریت کشور کمک نماید. مطابق لایحه سیستم کریدیت وزارت تحصیلات عالی کشور برای تکمیل نمودن موفقانه این دوره محصلین باید 140کردیدت را تکمیل نمایند. کریدیت واحد درسی است که بر اساس آن کریکولم دورۀ تحصیلی با تفکیک سمستر ه و نیز سهم هر مضمون در نصاب مذکور تعیین می شود .

۸ بهمن ۱۳۹۰. دریافتشده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۲. دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است وهدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، مؤسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه تجارت با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح لیسانس می باشد. اعطای این جایزه 1- ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان ها 2- تشویق سازمان ها برای اجرای خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود 3- ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات موفق را در نظر دارد. فارغ التحصلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار ، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش ، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحد های بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. زمان یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوب برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است.

راه اندازی رشته اقتصاد تجاری (Business Economics) و اداره و تجارت (BUSINESS ADMINISTRATION) مقطع لیسانس درمرحله اول شکل گیری این فاکولته و سپس برگزاری رشته علوم اقتصادی و اقتصاد توسعه در مقطع ماستری در راستای پاسخگویی به نیاز شدید نهاد ها ، مؤسسات، بانک ها و تصدی ها، سکتور خصوصی و دولتی به کارشناسان و اقتصاد دانان ماهر ، ورزیده و تحصیل کرده می باشد. با تمام شدن جنگ تحمیلی و شروع دوران سازندگی، سازمان مدیریت صنعتی با ایفای نقش خود در اجرای پژوه های توسعه صنعتی، تبیین نیازهای مدیریت علمی کشور و تامین این نیازها با ترویج رویکردهای نوین مدیریت، آموزش حرفه ای و کاربردی مدیران و همچنین ارائه خدمات چند بعدی، پیچیده و مجموعه ای، در راه اندازی کارخانجات صنعتی کشور، نقش ملی در هموارسازی مسیر مدیریت علمی در کشور و آشناسازی مدیران اجرایی کشور با مفاهیم و روش های کاربردی بهره گیری از این دانش داشته است. اما آنچه باعث پیوند این علم با ریاضی و آمار شده، جنبه کاربردی اقتصاد بوده که بسیار وسیعتر از جنبه نظری آن است. تحقق یافتن تمدن اسلامی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته لازمهاش تولید علم در حوزه علوم انسانی است.

۲۴ آذر ۱۳۹۸ – ۱۴:۵۸ سیاسی سیاست ایران نظرات – اخبار سیاسی – به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نیازمند تلاش در مسیر واقع گرایی هستیم و دانش نیازمند به علاقه و اشتغال است، خاطرنشان کرد: دانش، اگر مهر و محبتی که متعلق به حوزه دانشی باشد را نداشته باشد، نمیتواند به موفقیت دست پیدا کند. وبگاه رسمی دبیرخانهٔ شورای عالی انقلاب فرهنگی. ↑ «شوراهای اقماری». وبگاه رسمی دبیرخانهٔ شورای عالی انقلاب فرهنگی. به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی،حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر روز چهارشنبه، 20 آذرماه در نشست تخصصی نقش شهرداریها در تحقق گام دوم انقلاب در بستر فرهنگی و اجتماعی در تبریز، گفت: در حوزه علوم انسانی دچار عقب افتادگی هستیم که برای جبران آن، گام نخست ایجاد تواضع در استاد دانشگاه، روحانیت و مدیران اجرایی است.

این مرکز با تغییر شکل و هدف به صورت “سازمان مدیریت صنعتی” وارد عمل گردید. به طور کلی هدف خانه مدیران، توسعه و تداوم یادگیری” Life Long Learning ” و توسعه پیوند و ارتباط بین مدیران ارشد سازمان ها و بنگاه های اقتصادی است. علاوه براین سازمان مدیریت صنعتی توانسته است همواره با معرفی موضوعات و مباحث جدید و متنوع مدیریتی دنیا، گام های موثری در بهبود و توسعه مدیریت و رهبری سازمان ها بردارد. انتظار می رود تا محصلین علاوه بر شناخت موضوعات اقتصادی ، با روش های برخود با مسائل و موضوعات اقتصادی آشنا شده و از توان تجزیه و تحلیل اولیه موضوعات اقتصادی متناسب با مقاطع تحصیلی برخوردار گردند. نظر به اهمیت روز افزون علم اقتصاد در مواجهه و حل موضوعات افغانستان و جهان از قبیل رشد و توسعه اقصادی ، اشتغال و بیکاری ، تورم ، رفاه اقتصادی ، بهره برداری مطلوب از منابع طبیعی و امکانات اقتصادی ، تجارت جهانی ، مشکلات محیط زیست و … کنفرانس توسعه منابع انسانی بعنوان مهمترین رویداد علمی این حوزه در کشور، از سال ۱۳۸۲ با هدف فرهنگ سازی برای ارتقاء جایگاه مدیریت منابع انسانی در سازمان ها و بنگاه های ایرانی و فراهم کردن زمینه ای برای شکوفایی سرمایه های انسانی، برگزار می شود.

در این سال با استفاده از صورت های مالی شرکت ها در سال 1377 و تنها با یک شاخص، شرکت ها رتبه بندی و 100 شرکت برتر از نظر شاخص فروش درآمد معرفی شدند. این دوره ها در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می شد و مدرک آن توسط دانشگاه وارتون که همواره در رتبه بندی دانشکده های مدیریت جهان حائز رتبه های اول تا سوم می باشد، صادر می شد. این رتبه بندی در حوزه های” صنعتی و معدنی” ، “نیروگاهی” و “نفت، گاز و پتروشیمی” صورت می گیرد. اگر علوم انسانی بهدرستی مورد توجه قرار گیرد میتوان انتظار داشت بسیاری از چالشها برطرف شود. اما با مروری بر عملکرد این دوران، مدیران سازمان تصمیم گرفتند به جای ارائه خدمات ارشادی، مسوولیت دستاوردهای حاصل از بکارگیری روش های نوین مدیریتی در تحول بنگاه ها را بپذیرند و به این ترتیب سازمان رویکرد “ارائه خدمات حرفه ای مشاوره مدیریت ” با بهره گیری از مشاوران و مهندسان داخلی را اتخاذ کرد و به جای مرکزی با خدمات دولتی، بنا را بر ارزش آفرینی برای کارفرمایان و دریافت سهمی از سود حاصله برای خرید خدمات حرفه ای قرار داد.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی