بخش تجزیه و تحلیل بازار در بیزینس پلن، شامل بررسی دقیق وضعیت مارکتینگ و اوضاعواحوالی است که بازار هدف شما در حال تجربه آن است. در این بخش باید رقبا را شناسایی کنید و رفتار مصرف کنندگان را به صورت دقیق تحلیل کنید. در این مقطع هم نوشتن یک بیزینس پلن دقیق از آنچه میخواهید و آنچه باید انجام شود، بسیار اثرگذار و مفید خواهد بود. پیشبینی استراتژیهای افزایش بهرهوری و کاهش اتلاف انرژی مانند Lean، از موارد مهمی هستند که باید برای توسعه کسب و کارتان به آن دقت کنید. اگر دوست دارید صاحب کسب و کار باشید، اگر مدیر کسب و کار هستید، اگر مدیر استراتژیک یک شرکتید یا اگر دوست دارید برای ایدهتان سرمایهگذار جذب کنید، به طرح کسبوکاری دقیق نیاز دارید.
مالکیت معنوی بخش دیگری از بیزینس پلن است که بیشتر مربوط به کسب و کارهای علمی و فناوری است. مشاغلی که اختراعات و داراییهایی دارند که نیاز به حق دفاع از آنها وجود دارد، به این قسمت نیاز دارند. اگر ثبت اختراعی را در سازمان خود انجام دادهاید و یا اینکه در حال ثبت اختراعی هستید، باید آن را در این بخش ذکر کرده و برجسته نمایید. همچنین مشکلات احتمالی که ممکن است تجارتتان با آنها روبرو شود و راههای حل آنها، ساختار سازمانی شرکت (شامل عناوین و مسئولیت ها) و میزان سرمایه مورد نیاز برای تأمین مالی را نشان میدهد.
یک مجله خبری بیزنس راه بنداز مالی در حالت نرمال، باید فروش و درآمد را برای ۱۲ ماه اول پیشبینی کند، پس از آن نیز پیشبینی سالانه برای ۳ تا ۵ سال باید را داشته باشد. پیشبینی ۳ ساله خوب است، اما برخی از سرمایهگذاران ممکن است که درخواست پیشبینی ۵ ساله را داشته باشند. طرح مالی بیزینس پلن شما باید شامل جزئیاتی باشد که در ادامه آنها را به صورت خلاصه شرح دادیم.
ارتباط با مشتری
بیزینس پلن، فقط یک برنامه بر روی کاغذ است که ممکن است راه حل واقعی برای اجرای کار نداشته باشد، ولی میتواند با نقشهای کلیدی تکمیل شود. اگر به دنبال تجزیه و تحلیل بازار هستید، باید این کار را با تحقیقات بازار شروع کنید. ابتدا قسمتهای مختلف بازار را مشخص کرده و سپس اندازه هر بخش را نیز تعیین کنید. هر بخش بازار به گروهی از افراد گفته میشود که شما میتوانید به صورت بالقوه به آنَها بفروشید.
- طرح کسب و کار سندی است که استراتژی سازمان و عملکرد مالی مورد انتظار برای سالهای آینده را شرح میدهد.
- بوم مدل کسب و کار صرفاً طرحی است که توضیح میدهد چگونه یک کسب و کار قصد کسب درآمد دارد.
- آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند.
- اما آنها از این نکته غافل هستند که با این کار، خودشان را از بازخورد مناسب و سازنده کارمندان محروم خواهند کرد.
- در این بخش باید خلاصه کاری که انتظار دارید در کسب و کارتان اجرا شود را روی کاغذ بیاورید.
بیزینس پلن نباید معطوف به برنامههای بلندمدتی باشد که ممکن است به سرانجام برسد و یا نرسد. شما بر روی اولین محصولات و یا خدماتی که به بازار ارائه کردید، تمرکز کنید. برای مثال همان شرکت تولیدکننده کفش را که قبلتر نیز مثال زدیم، در نظر بگیرید، خیلی وسوسه برانگیز است که همه کسانی که پا دارند، مشتری شما باشند، اما نباید درگیر چنین وسوسهای شد.