مدیریت کشور باید دانش بنیان شود

بر همین اساس مدیران اجرایی و مسئولین در گام اول در سال جدید با دعوت از شرکتهای دانش بنیان و نخبگان علمی در راستای تحقق اهداف شعار سال تشکیل جلسه داده و تلاش دارند این نامگذاری همانند سنوات گذشته فقط به سربرگ مکاتبات اداری منتهی نشود و در عمل نیز محقق گردد. مدیریت سنتی، تفکر کهنه و روابط خویشاوند سالار همه دستاورد های دانش بنیان پژوهشگران ما را بر باد خواهد داد و ما را به جایی نمی رساند. این شعار تاکید بر تولیدی که دانش بنیان است و اهمیت تولید علم و دسترسی به تکنولوژی های نوین را برجسته میسازد. در مقابل نظام های سیاسی استبدادی و دیکتاتوری چه از نوع مدرن و توتالیتر آن و چه از نوع سنتی و پادشاهی بصورت تک بعدی از دانش نوین فقط در علوم و فنون و صنعت و پزشکی بهره میگیرند و در علوم انسانی و علوم اجتماعی و جهت رشد و اعتلای افراد جامعه یا مدیریت سیاسی چنین عقیده ای وجود ندارد. این نشست شنبه، ۱۱ آبان از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰ با حضور اصحاب رسانه برگزار می شود. به گزارش ایسنا، مسوولان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در نشستی صمیمانه با دانشجویان چینی این دانشکده، با حضور هیات رئیسه دانشکده، معاون بینالملل دانشکده، مدیرکل همکاریهای بینالمللی، دبیر اول بخش فرهنگی سفارت چین و تعدادی از رسانههای چینی به مناسبت سال نو چینی، با ابراز همدردی خود با این دانشجویان، اعلام کردند کنار آنها هستند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، معاون حقوقی رئیس جمهور روز سهشنبه در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از اساتید و دانشجویان نمونه پژوهشی و آموزشی دانشگاه کاشان با اشاره به ضرورت نزدیکی و ارتباط بیش از پیش دانشگاه و حوزه علم و فناوری با بخش صنعت کشور، گفت: باید همه دست به دست هم داده و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنیم. از سویی دیگر خارج شدن از شرایط تحریم و انزوای سیاسی و گشایش در بن بست سیاسی و ارتباط با دنیا و تبادل دانش و علم با جهانیان قطعا به چنین حرکتی، سرعت می بخشد. چنانچه کشورهای توسعه یافته در همه زمینه ها با تکیه بر دانش و پژوهش و تحقیق به توسعه و تعالی رسیده اند و کارآمدی در همه حوزه ها جایگاه مطلوبی دارد. حجت الاسلام فرج الله براتی رئیس دانشگاه آزاد خوزستان با حضور در واحد مسجد سلیمان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی امروز در نسل چهارم است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس خود خدمات ارزندهای را داشته و سهم بسزایی در کسب جایگاه علمی کشور دارد و کشورهای توسعه یافته با شناخت اهمیت تولید علم و دانش و تبدیل آن به محصول به همراه خلاقیت و نوآوری مقدمات پیشرفت خود را فراهم کردهاند که در این مسیر باید حرکت کنیم.

نکته اول در خصوص شعار سال این است که اگر چه در ظاهر این عبارت به تولید دانش در صنعت و علوم فنی مهندسی یا علوم پزشکی اشاره دارد ولی در لایه های بالاتر باید برای بسط این ایده و دانش بنیان شدن در همه حوزه ها تلاش کرد و در علوم انسانی نیز از تولید دانش و بکارگیری دانش های نوین در حوزه اقتصاد تا فرهنگ و سیاست بهره مند شد. تجربه مدیریت پاندمی کرونا در کشور ما مثال بارز بهره گیری از دانش در عرصه مدیریت حوزه عمومی است. ». دکتر نعمتالله فاضلی دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و همچنین دکتر علیرضا صادقزاده قمصری استادیار فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تربیت مدرس و مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین آموزشوپروش، در این برنامه ضمن نقد و بررسی وضعیت آموزش عمومی در ایران، درباره راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش عمومی در ایران به گفتوگو با یکدیگر خواهند نشست. علی روحی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل ضعف علوم انسانی در کشور گفت: متاسفانه به دلیل شرایطی که در جامعه وجود دارد گرایش به سمت رشتههای علوم انسانی در حد پایینی بوده و با توجه به تصوری که در کشور وجود دارد بیشتر دانشآموزان درسخوان این تصور را دارند که باید وارد رشتههای پزشکی ومهندسی شوند.

از همان زمان این تلقی در میان اهل فکر برقرار بوده که شکلی از معرفت وجود دارد که در واقع به کار هیچ چیزی جز خود معرفت نمیآید. چنانچه در ابتدای شیوع ویروس در چند شهر از حدس و گمان و تقدیرگرایی کاسته می شد و به تجویزهای متخصصین و علم پزشکی اعتنا میکردیم شمار کشته شدگان و سطح خسارت شیوع ویروس بشدت کاهش می یافت. سالاری: هر کالایی شناسنامه فنی دارد جز ساختمان! ایرنا: آقای فتحی! وضعیت کنونی سازمان مطالعه و تدوین (سمت) را چگونه میبینید و برنامههای شما در جایگاه معاونت پژوهشی این سازمان چیست؟

کشور ما سرزمین بحرانهاست و در دوره معاصر همیشه با بحرانهای مختلفی روبه رو بوده است و هزینه های سنگینی به سبب عدم دور اندیشی و فقدان مدیریت علمی و استراتژیکی متحمل شده ایم. لذا در خصوص شعار سال و افزایش تولید بر اساس تولید دانش مسئله مهم تر مدیریت دانش بنیان و علمی است. سال جدید با شعار سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی رهبری نامگذاری شده است. رضا داوری اردکانی در این نشست به توضیح درباره اهمیت علوم انسانی پرداخت و اظهار کرد: امروز علوم انسانی که یکی از مسائل ما شده است و گرفتارش هستیم با مشکلاتی مواجه است. مسئول بسيج دانشجويى دانشگاه فرهنگيان استان فارس بر ضرورت تبادل علمی حوزه و دانشگاه برای حل مسائل کشور تأکید کرد. به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، این رویداد با هدف شناسایی و استقرار کسب و کارهای خلاق و نوآفرین حوزه علوم انسانی، اجتماعی و سیاست گذاری روزهای ۲۵ و ۲۸ دی ماه با رقابت ۲۰ تیم برگزار شد. برنامه زاویه در گام چهاردهم خود در این فصل به سراغ اساتید علوم انسانی میرود و از آنان میپرسد: «نهادِ علم برای بهبود کیفیت آموزش عمومی در ایران چه ایدهای دارد؟ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، از این ۱۰ طرح، ۴ طرح، اختراع و نوآوری هستند که در مجامع بینالمللی ثبت و تجاری سازی شدهاند.

اینکه چه شد صاحبنظران به این نتیجه رسیدند که علوم انسانی فعلی برای جامعه اسلامی ما نمی تواند به مثابه نسخه درمان باشد، بحثی مفصل است اما شاید یکی از مهمترین دلایل این باشد که این علوم برای ما نافع نبودند و دردی از جامعه دوا نمی کردند. مهمترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 2 دی به شرح زیر است: توزیع بودجه پژوهشی نیاز به نظارت جدی دارد بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، علیرضا صیداوی پژوهشگر برتر کشور در سال گذشته و عضو هیئتعلمی واحد رشت دانشگاه آزاد اسلامی است و سردبیری یکی از معتبرترین ژورنالهای خارجی را برعهده دارد. چه عرصه و ساحتهایی را بر روی پژوهشگران باز میکند؟ ایسنا/هرمزگان یک دانشجوی رتبه برتر مقطع کارشناسی ارشد گفت: دوران دبیرستانم را در شهرستان میناب و در رشته ریاضی و فیزیک گذراندهام. علوم انسانی جزو رشتههای مهم و حیاتی برای تربیت مدیران یک کشور بوده که نقشی تعیینکننده در اداره کشور دارند. ما اساساً در دانشگاهها و مدارس خود، انسانهای پیجو تربیت نمیکنیم. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علوم انسانی در کشور ما تحقیر شد، گفت: نگاه سطحی به علوم انسانی داشتهایم، در حالی که علوم انسانی پایه پیشرفت و توسعه در کشور است. امروز توجه به علوم انسانی ناگزیر شده است، نه اینکه دستگاهها آگاهانه به علوم انسانی توجه کرده باشند.

وی با اشاره به یکی از اهداف سازمان سمت خاطرنشان کرد: چابکسازی سازمان، کوتاه کردن دوران بررسیها همچنین انتقال بهینه مطالب به دانشجو و استاد یکی از اهداف سازمان سمت است. گروه اندیشه ــ هجدهمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» با موضوع «ایده نهاد علم برای کاهش فاصله میان علم و عمل در ایران» با حضور سپهر قاضینوری، استاد سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و ناصر باقری مقدم، استادیار گروه سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از شبکه چهار پخش شد. صدای ایران-معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: در حال حاضر در بخش بیوتکنولوژی و چند علم دیگر وضعیت فوقالعادهای داریم و در منطقه کشور اول محسوب میشویم. این سند در واقع تفاهمنامه توسعه متوازن آموزش عالی حوزه سلامت در ۱۰ کلان منطقه آمایشی کشور است که فی مابین معاون آموزشی وزیر بهداشت و روسای شورای هماهنگی کلان مناطق ۱۰ گانه آمایشی کشور به امضاء رسید. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ندافراهانی- علم اقتصاد ارتباط میان تولید، تجارت و عرضه پول در یک کشور یا منطقه مشخص و شبکهای از تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و مصرفکنندگان کالاها و خدمات در یک مکان، منطقه و یا کشور بوده که از جنبههای مختلفی قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: مرکز فرهنگی شهرکتاب از سال ۱۳۹۴ با هدف تقدیر از دانشجویان دکتری رشته فلسفه و با مشاوره و همفکری، اشراف و حمایت مادی و معنوی رضا داوریاردکانی، به بهترین رساله دکتری رشته فلسفه، جایزه داوری اردکانی را اهدا می کند. رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشجویان رشته علوم انسانی برای خلق زیستبوم فناوری تلاش کنند. سید علی حسینی، معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه غالبا نخبگانی که به کشور باز می گردند در قالب شرکتهای دانش بنیان، استارت آپها و دانشگاهها فعالیت می کنند، گفت: تاکنون به واسطه ۱۲۸۰ نفری که به صورت دائم به کشور برگشته اند ۹۳ استارت آپ راه اندازی شده است. نکته اساسی در این موضوع که کشور ما از گذشته دور تاکنون از آن بسیار رنج می برد عدم بهره گیری از دانش در نظام حکمرانی و مدیریت کشور است. وی با اشاره به سرمایهگذاری که در کشور در زمینه آموزش پزشکی انجام شده است، گفت: خوشبختانه در حوزه توسعهیافتگی در رتبه خوبی قرار داریم اما هنوز در حوزه نوآوری نتوانستهایم رتبه خوبی کسب کنیم که یکی از دلایل آن، عدم هماهنگی حوزههای دانشی مختلف در کشور است.

در آن سالهای اولیه که ما دانشآموز مدرسه شدیم، ایشان جمعی از بهترین و فرهیختهترین استادان و دبیران ادبیات و علوم انسانی کشور را گردآورده بود که بعدها یافتن نمونۀ آن یکجا و در یکزمان حتی در هیچ دانشگاهی سایت businesset قابل تصور نبود! امضا کنندگان این بیانیه یادآور شدند: در آن سال های اولیه که ما دانش آموز مدرسه شدیم، وی جمعی از بهترین و فرهیختهترین استادان و دبیران ادبیات و علوم انسانی کشور را گرد آورده بود که بعدها یافتن نمونه آن یکجا و در یک زمان حتی در هیچ دانشگاهی قابل تصور نبود! به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی با اشاره به اینکه نیازمند تلاش در مسیر واقع-گرایی هستیم و دانش نیازمند به علاقه و اشتغال است، خاطرنشان کرد: دانش، اگر مهر و محبتی که متعلق به حوزه دانشی باشد را نداشته باشد، نمیتواند به موفقیت دست پیدا کند. عاملی با اشاره به اینکه نیازمند تلاش در مسیر واقعگرایی هستیم و دانش نیازمند به علاقه و اشتغال است، خاطرنشان کرد: اگر دانش، مهر و محبتی که متعلق به حوزه دانشی است را نداشته باشد، نمیتواند به موفقیت دست پیدا کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: پیوند حوزه و دانشگاه باید در راستای نیازهای جامعه باشد و باید درس، بحث و پژوهش و مقالات اساتید، دانشجویان و حوزویان در این راستا باشد. معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: پدافند غیرعامل کمک بسیاری به رفع بحرانهای بشریت میکند. پژوهشهای کاربردی میتواند گامهای مؤثری در رفع نیازهای مردم بردارد. چنانچه رویه ای بر اساس ارزش های علمی و دانش محور بر همه امور تسری یابد هم فرار نخبگان کاهش می یابد و هم امید و اعتماد مردم به نهادها و حاکمیت افزایش می یابد. بهترین شیوه برای تحقق این شعار و گشایش افق های جدید در کشور ایران ای است که شعار تولید دانش بنیان با مشارکت همه گروهها و مردم محقق شود و فقط به حوزه دولت و تعدادی شرکت دانش بنیان محدود نشود و دعوت و مشارکت از همه ایرانیان در اقصی نقاط جهان امری ضروری و لازم است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر شاهین آخوندزاده امروز در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هفته سختی را پشت سر گذاشتیم و دوستان عزیزی داغدار شدند و بسیاری از جامعه پزشکی از این موضوع غمگین شدند. جنیدی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش دانشگاه کاشان گفت: دانشجویان و نسل جوان علیرغم تمامی تنگناها و شرایط سختی که در کشور وجود دارد، با ارادهای مستحکم آستین همت را بالا زده و در مسیر رشد و توسعه کشور، تلاش کنند. در این نظام ها مواردی همچون میزان فساد و انحراف یا هدر رفت انرژی، اتلاف وقت و نیروی انسانی در فرآیند اداره کشور به سبب دانش بنیان شدن و محاسبه و نظارت و رصد دائمی امور کاهش یافته است و دانش و علوم جای سلایق و علایق و شخص محوری را گرفته است. دانش بنیان شدن و علمی شدن حکومتداری، هم از طریق استفاده از تکنولوژیهای سخت افزاری و نرم افزارهای مدیریتی و سیستم های نوین گردآوری و تحلیل داده ها در حوزه سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی امکان تسهیل امور را مهیا میکند و هم از بکارگیری نوآوری و پژوهش متخصصان در حوزه علوم انسانی میتوان بهره مند شد. امروزه برای انتخاب و انتصاب مدیران اجرایی و تصمیم گیران بنگاههای اقتصادی باید به میزان سواد و تولید علم و میزان انتشار مقاله و کتاب آنان در حوزه تخصصی مراجعه کرد و علمی ترین فرد را درجایگاه شایسته خود قرار داد.

از دیگر اهداف این مرکز نوآوری ارائه خدمات نوآورانه و تخصصی به نهادهای سیاستگذاری، دولتی و صنعتی و اقتصادی است. آنچه باعث شده این علم جزو علوم انسانی بیاید، سروکار داشتن با رفتار اقتصادی انسانهاست، این امر باعث پیوند اقتصاد با فلسفه میشود که جنبه نظری اقتصاد است. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کمیسیون دائمی هیئت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم اختتامیه هفته پژوهشِ و فناوری این پژوهشگاه، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: طبیعی است وقتی صحبت از پژوهش میشود، به نوعی نگاهها به این معطوف میشود که پژوهش در چه عرصهای افقگشایی میکند؟ بسیاری از نمادهای این رشد به تدریج وارد جشنواره شدند. امروزه علوم انسانی در جوامع مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است تا جاییکه بسیاری از مدیران، کارشناسان و مشاوران ارشد بسیاری از دولتهای امروزی را متخصصان علوم انسانی تشکیل میدهند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما وظیفه داریم «اثربخشی علوم انسانی در جوامع» را با صدای بلند مطرح کنیم تا علوم انسانی، جایگاه واقعی و حرمتش را در کشور بهدست آورد.

محمد سلطانیفر عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم توجه لازم به حوزه علومانسانی در کشور گفت: متاسفانه از گذشته تا به امروز، علوم انسانی ما برگرفته از علوم غربی بوده و با توجه به اینکه کلیه شاخههای علوم انسانی بر همین منوال بوده توسعه این رشته ها را تقبیح کردیم و آن طور که باید به حوزه علوم انسانی پرداخته نشده است و شاخه های زیر مجموعه این حوزه مثل علوم ارتباطات هم به این وضعیت دچار شدند. محمدحسن مهدیان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بیشتر مشکلات فعلی کشور به دلیل نبود جامعه آرمانی و پیاده نکردن اصول اسلامی و انقلابی است، اظهار کرد: تغییر نگرش افراد نسبت به ادامه راه انقلاب با توجه به مبانی اعتقادی از وظایف اصلی دانشجویان است. محمدکاظم کاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دلایل نقاط ضعف علوم انسانی در کشور گفت: از زمانی که فرهنگ ترجمه در کشور ما رواج پیدا کرد و مسیر علم یک سویه و از غرب به شرق شد بعد از انقلاب صنعتی و کشورهایی مثل ایران که دارای سابقه تمدنی بودند تحت تاثیر این روند یک سویه قرار گرفتند.

افزود: تمام کوشش ما در چهار – پنج سال اخیر پرداختن به همین امر مهم بوده و هست که برخی از مهمترین چالش ها شامل نداشتن اطلاعات کافی بخش کثیری از جامعه نسبت به کارایی و اثربخشی علومانسانی می شود. وی افزود: انسان، فرهنگ و علوم هیچگاه ثابت نیستند؛ به همین دلیل نیاز داریم که گذشته و حال و آینده را بشناسیم. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی امروز در «همایش ملی آموزش پزشکی در افق ۱۴۴۴» در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور اظهار داشت: بر اساس این بُرش منطقهای، نیازهای ملی مشخص شده و همه مناطق آمایشی علوم پزشکی کشور، جهتگیری پنج سال آینده خود را مشخص میکنند. به گزارش خبرنگار مهر، هادی عامریان صبح پنجشنبه در همایش استانی ارتقای سطح کیفی آموزش در رشته علوم انسانی به میزبانی پژوهشسرای شاهرود بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب طی چند سال اخیر بارها بر لزوم تحول در علوم انسانی تأکید کردند، ابراز داشت: اگر بخواهیم از محتوای مطالب علوم انسانی برگرفته از ایدئولوژی مادی و غربی استفاده کنیم قطعاً تضادهایی ایجاد خواهد شد لذا برای جلوگیری از این موارد مقام معظم رهبری بر این امر تأکید داشتند. به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعیدرضا عاملی صبح امروز در مراسم ویژه هفته پژوهش که در محل پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالشهای علوم انسانی نگرش به واقعیت است امیدوارم بتوانیم به سمت واقعی سازی علوم انسانی حرکت کنیم.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات با صدور بیانیهای آورده است: یک اشتباه انسانی نمیتواند نیروهای پشتیبان و محافظ کشور که همیشه جان را سپر ملت ایران کرده و پاسدار مردم و نظام بودهاند را متهم کند. پیرو انتشار گزارش خبرآنلاین درباره بیاخلاقی های فضای رسانه ای با عنوان «شبکههای اجتماعی و باورپذیری دروغ؛ حملهها علیه حداد عادل»، جمعی از فارغ­ التحصیلان دبیرستان فرهنگ متن بیانیه ای را در واکنش به گسترش تخریب های رسانه ای علیه نقش دبیرستان فرهنگ در آموزش و پرورش کشور، در اختیار گروه نخبگان خبرآنلاین قرار دادند. به گزارش مشرق، متن این بیانیه که در «خبرآنلاین» منتشر شده، به شرح زیر است: «دبیرستان فرهنگ را می­توان نخستین تجربۀ نهادسازی ادبیات و علوم انسانی در آموزش و پرورش معاصر ایران دانست که به کوشش دکتر غلامعلی حداد عادل بنیان نهاده شد. وی افزود: خداوند هم برای اصل توحید از ما می خواهد اول یقین پیدا کنیم آنگاه فروعات را رعایت کنیم.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی