شیوههای مدیریتی در ۹ کشور دنیا

رشته MBA مخفف عبارت « Master of Business Administrator » است و اکثر افراد معتقد هستند که دانشجویان این رشته از هوش و قدرت مدیریت اجتماعی سایت businesset بالایی برخوردار هستند. مدیران مصری (که اکثر قریب به اتفاق آنها مرد هستند) با همکاران خود مدام مشورت میکنند، اما از آنها انتظار میرود تصمیم نهایی و قطعی را خودشان بگیرند. در اکثر کشورها رشته مدیریت به زبان انگلیسی تدریس میشود. بلکه، لازم است که دانشجویان دارای نمره زبان بالا و تسلط کافی بر زبان انگلیسی باشند. ” همانطور که مشاهده کردید، رشته مدیریت دارای گرایشهای متفاوت است و افراد میتوانند بسته به توانایی و علایق خود به تحصیل در رشته مدیریت مشغول شوند. احترام گذاشتن به اشخاصی که بسیار صریح و بی پرده صحبت میکنند نیز کار دشواری است – سر بسته سخن گفتن و با سیاست بودن نوعی هنر است، در حالی که صراحت بیان میتواند به عنوان رفتار نامودبانه و سطح پایین تلقی شود.

مدیر ارشد دستورات را به زیردستان خود داده و آنها نیز به نوبه خود دستورالعملها را به زیردستان خود منتقل میکنند. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ملاحظات مذهبی عنصر مهمی در رسیدن به تصمیم نهایی به حساب میآید، آنچه اغلب در فرآیند مذاکره توسط بازرگانان غربی نادیده گرفته میشود. در نظر گرفتن این عامل در هر شرایطی از مذاکره اهمیت بالایی دارد. موقعیت شغلی رشتههای ذکر شده باعث شده است که رقابتی نفس گیر در میان متقاضیان برای مهاجرت ایجاد شود. پس بهتر است رشتهای را برای تحصیل خود انتخاب کنید که به آن علاقمند هستید. تنها انتخاب بهترین رشته مدیریت برای اپلای کافی است ؟ افرادی که مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کردهاند و استعداد بالایی در بهترین رشته مدیریت برای اپلای دارند، میتوانند برای تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنند. شانس مهاجرت و اخذ اقامت در کشورهای مختلف برای برخی گرایشها بیشتر است و بدون شک تمامی افراد ترجیح میدهند که مدارک دانشگاهی خود را در مقاطع بالا از دانشگاههای معتبر در سطح جهان دریافت کنند. این رابطه را بیشتر میتوان به رابطه پدر و فرزندی تعبیر کرد تا رابطه رییس و مرئوس در دیدگاه غربی آن.

2- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع (علمی – کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. 1- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری در آزمون ورودی کاردانی پیوسته شرکت نموده و پـس از احراز قبولی موفق بــه اخــذ مـــدرک کــاردانی در یــکی از آموزشکـده های فنی و حرفه ای در سراسر کشور شوند. بنابراین، رویکرد مدیریتی در چین تمایل به شیوه دستوری دارد. دوماینکه از آنجایی که اشخاص رویکرد گروهی به کار دارند، مایلند بخشی از یک تیم دانسته شوند و توقع دارند که کار در جهت رسیدن به اهداف تیم، باعث تعالی اهداف شخصی آنها شود. در فـــلسفه کنــــفوسیوس تـــمام روابط نابرابر فرض میشوند. این رویکرد کنفوسیوسی باید به عنوان اساس و بنیان تفکر مدیریتی در نظر گرفته شود و مسائلی چون توانمندسازی و دسترسی آزاد به تمام اطلاعات توسط چینیها در بهترین حالت به عنوان عقاید عجیب غربی تلقی میشوند.

از رییس انتظار میرود شجاع باشد و مشورت ممکن است به عنوان ضعف تلقی گردد: «آیا او راه حل را نمیداند؟ از مدیران انتظار میرود که مدیریت کنند. ادامه تحصیل در گرایشهای مدیریت در مقطع فوق لیسانس امکان پذیر است ؟ این امر همچنین بدین معنا است که از مدیران انتظار میرود که تصمیمات را اتخاذ کنند و در مقایسه با کشورهایی مثل سوئد یا هلند که تصمیمات به صورت توافقی گرفته میشود، بسیار کمتر همکاران خود را در فرآیند تصمیمگیری شریک میکنند. »این بدان معنا نیست که بحث کردن ممنوع است، درست بر عکس. مدیران اتخاذ تصمیمها را به تیمها محول میکنند و انتظار احترام واضح به تصمیمات را دارند، اما این امر بدان معنا نیست که منطق پشت یک تصمیم هرگز مورد بحث قرار نمیگیرد. مدیر از طریق یک نظام شایسته سالار که به تواناییهای فرد در یک زمینه خاص پاداش میدهد، به سمت خود رسیده است. مجموعه پودمانهای این استاندارد مهارتهای لازم را برای تامین سلامت خانواده در زمینه های مختلف بهداشتی را آموزش می دهد مانند : بهداشت فردی- بهداشت محیط زیست – بهداشت مواد غذایی – بهداشت روانی – نظام عرضه خدمات بهداشتی و در مانی -ب هداشت مادر وکودک – بهداشت بلوغ – مراقبت از سالمندان -کمکهای اولیه-پیشگیری از حوادث خانگی-شناسایی برخی از بیماری ها مراقبت از بیماران و آموزش بهداشت در محیط خانه وخانواده .

مجموعه پود مانهای این استاندارد هنر جو را قادر می کند مهارتهای آشپزی- شیرینی پزی- پذیرایی از میهمان – خیاطی -گلدوزی – بافتنی- گلسازی – آراستگی شخصی- چیدمان وسایل منزل -کاربرد ونگهداری لوازم خانگی و پروزش گل وگیاه را درمنزل بکار بندد. در جامعهای که از اعضای خود میخواهد که گفتارهای مشهور دانمارکی را الگوی کار خود قرار دهند، مانند «فکر نکن که کسی هستی»، «فکر نکن که از ما عاقلتری» و «فکر نکن که از ما بهتری»، بسیار دشوار است که یک مدیر نقش سنتی پدرانه خود را بازی کند. مفاهیم مساوات انسانی آنگلوساکسونی که در آن رییس به عنوان رهبری مساوی با سایر اعضای گروه تلقی میشود در جامعهای که هنوز تحت تسلط سنتهای تاریخی قرار دارد، عملا غیر قابل درک است. همانگونه که در فرهنگهای به شدت سلسله مراتبی مرسوم است، زیردستان دقیقا کارهایی که به عهدهشان گذاشته میشود را انجام میدهند و فراتر رفتن ازاین حد میتواند سرپیچی از رییس تلقی شود! در واقع «جذبه» به عنوان یکی از صفات یک مدیر خوب تلقی میگردد. در عوض از مدیر انتظار میرود که به سلامت کارمندان خود اهمیت دهد. مانند تمام فرهنگهای کاری کنفوسیوسی، مدیر انتظار دارد که به او احترام گذاشته شود و از او اطاعت شود و در عوض وفاداری و فداکاری، او توجه کاملی به سلامتی اعضای تیم خود معطوف میدارد.

در آخر فراموش نکنید که بعد از اتمام تحصیل در بهترین رشته مدیریت برای مهاجرت لازم است که به تقویت زبان کشور مورد نظر مشغول شوید. به همین خاطر لازم است که زمانی را برای تقویت زبان کشور مورد نظر اختصاص دهید. با این وجود، زبان تحصیل در برخی از کشورها متفاوت است. بنا براین مشورت در واقع نقش تحکیم روابط اجتماعی را درون یک سازمان دارد و سوالها باید با توجه به تاثیر واقعی آنها بر تصمیمهای نهایی پرسیده شوند. احترامی که از طرف کارمندان به مدیر گذاشته میشود، رابطه مستقیمی با شخصیت او دارد. از طرف دیگر برخی دیگر از کشورها مانند اتریش، هلند، دانمارک و… این رابطه، رابطهای دو طرفه است که برای هر دو طرف سودمند است. پیش از هر چیز از مدیران انتظار میرود که مدیریت کنند. رشته MBA همان مدیریت کسب و کار است و یکی از پرطرفدارترین رشتههای تحصیلی در ایران به حساب میآید. شما میتوانید در هر مقطع از تحصیلات خود با در دست داشتن مدرک تحصیلی معتبر و سوابق قوی برای مهاجرت اقدام کنید. اگر متقاضی اپلای و ادامه تحصیل در رشته مدیریت هستید تا آخر مطالب همراه ما باشید تا هر آنچه که لازم است در رابطه با مهاجرت با رشته مدیریت بدانید با شما به اشتراک بگذاریم.

در مطالب فوق گرایشهای رشته مدیریت در مقاطع مختلف را ذکر کردهایم. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی بهترین رشته مدیریت برای اپلای به شما عزیزان کمک کنیم تا با آگاهی کامل از مناسب بودن آینده رشته تحصیلی خود، خیالتان از بازار کار، هزینههای تحصیلی و زندگی آسوده شود و با اطمینان برای اپلای رشته مدیریت در مقاطع تحصیلی مختلف اقدام کنید. البته فراموش نکنید که جهت ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر، رشته تحصیلی در ایران به تنهایی کافی نیست. سیستمهای سنجش و ارزیابی رسمی آن گونه که در بسیاری کشورها مورد استفاده گسترده است، در اسپانیا امری جدید محسوب شده و همیشه از آنها استقبال نمیشود. بهترین راه برای تذکر دادن به دیگران استفاده از یک شخص ثالث است. تقاضاهای نامشخص برای انجام کارها، بااین انتظار که کارمندان از توانایی های خود استفاده خواهند کرد، ممکن است به عدم انجام کار بینجامد؛ چرا که کارمندان از خواسته مدیر آگاهی کامل ندارند. قطعا از مدیر انتظار نمیرود هیچ گونه وظیفه خدمتکاری انجام دهد مانند قهوه درست کردن برای همه یا جا به جا کردن صندلی ها در یک اتاق کنفرانس!

خارج از روابط فامیلی، ترفیع بر اساس لیاقت و معیارهای عملکردی صورت میگیرد نه بر اساس روابط، اما معیارهای عملکردی ممکن است نسبت به مشابه خود در غرب متفاوت باشد و در بالای لیست ممکن است توانایی خلق تیمی هماهنگ که اشخاص در آن احساس راحتی کنند جای گرفته باشد. برای مثال، نمره بالای ۱۰۰ در تافل و امتیاز بالای ۷۰۰ در آزمون GMT شانس ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر را افزایش میدهد. البته شرایط تمامی دانشگاهها یکسان نیست و برخی از آنها برای پذیرش دانشجو در مقطع فوق لیسانس کمی سختگیر هستند. این کار کمک میکند تا شانس بیشتری برای پذیرش و پیدا کردن یک شغل خوب داشته باشید. همانطور که میدانید رشته مدیریت یک رشته شناور با آینده شغلی مناسب است و همین امر باعث شده است که رشته مدیریت در میان افرادی که قصد مهاجرت دارند محبوبیت زیادی پیدا کند. بنابراین، میتوان گفت که تحصیل در بهترین گرایش مدیریت تنها ملاک موفقیت در اپلای نخواهد بود. بنابراین مدیران میتوانند به سمتی گرایش پیدا کنند که دستورات مستقیمی به زیردستان خود بدهند.

به همین خاطر بسیاری از مدیران تمایل دارند که با تحصیل در این رشته یک موقعیت شغلی خوب و پردرآمد در خارج از کشور پیدا کنند. بیشتر شرکتهای مــــصری بــه ساختارهای شدیدا سلسلهمراتبی گرایش دارند و این امر در شیوه مدیریتی که اغلب دروناین شرکتها ظهور پیدا میکند، دیده میشود. رییس مستبد و ظالمی را تصور نکنید که دستورات خود را با خشم و قهر فراوان به زیردستان وحشت زده خود تحمیل میکند، تمام فعالیتها با جذبه و خوشرویی زیاد انجام میشود. به مانند بقیه کشورهای آسیایی، سن بالاتر هنوز به معنای خرد و دانایی است و اشخاص راحتترند با یک مدیر مسن سر و کار داشته باشند تا با یک جوان مستعد و کار بلد. ساختارهای کاری در دانمارک بسیار مسطح هستند که بسیار مناسب کشورهای اسکاندیناوی است که به یک رویکرد تساویگرا و رسیدن به توافق تمایل دارند. امروزه دانشجویان زیادی به دنبال اپلای رشتههای مدیریت و ادامه تحصیل در کشورهای خارجی هستند.

خبرگی مشهود در کار نسبت به روابط بین انسانی از اهمیت بالاتری برخوردار است. در اسپانیا پرستیژ یک مدیر بسیار مهم است و ویژگی های شخصیتی مدیر از اهمیت بالاتری نسبت به خبرگی او در کار برخوردار است. نخستاینکه در سیستم سلسله مراتبی مالزی، از مدیران انتظار میرود اشخاصی باشند که لایق احترام هستند واین احترام بیشتر بر مبنای ویژگیهای شخصیتی است تا موارد کاری. مدیران بیشتر مسن هستند که این امر آنها را صاحب نفوذ میکند، همانگونه که در خور یک ساختار سلسله مراتبی است. بنا براین یک مدیر خوب کسی است که تشویق کرده و هدایت میکند، کسی که کارها را به همکاران با کفایت و توانمند محول میکند و شفاف و بدون ابهام ارتباط برقرار میکند. نتیجه مشخص این انتظارات مدیریتی این است که هر کسی که به همکاران خود در دانمارک از دید یک رییس مستبد بنگرد، به احتمال زیاد بی ادب و متکبر دانسته میشود و بنابراین از دریافت مقدار ضروری پشتیبانی و کمک باز میماند. جایگاه یک مدیر مستلزم میزان مشخصی از نقش «رییس» را بازی کردن و مقدار معینی رفتار متفاوت نسبت به زیردستان است. رفتار اخلاقیایجاب میکند که بهاین نابرابریها احترام گذاشته شود. تا وقتی که همه بهاین امر واقف باشند که چه کسی نهایتا رییس است و چه کسی حرف آخر را میزند، هر کاری مجاز است.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی