جامع‌ترین آموزش اصول نوشتن بیزینس پلن طرح کسب و کار به زبان ساده آکادمی کاپریلا | businesset

همین کافی است که اطمینان خاطر پیدا کنید که نوشتن یک بیزینس پلن، آنگونه که به نظر می‌رسد چالش برانگیز نخواهد بود. قبل از اینکه نوشتن بیزینس پلن را شروع کنید، بهتر است ۵ قانون و نکته طلایی را بدانید؛ نکاتی که کمک می‌‌کند طرح تجاری خود را ساده‌تر و سریع‌تر نوشته و به سرانجام برسانید. در ادامه تعدادی از بایدها و نبایدهایی که باید در حین نوشتن طرح کسب و کار در نظر گرفته شوند، آورده شده است. بدون داشتن طرح پیشنهادی روشن و هدفمند نمی توانید از شرکت خود انتظار داشته باشید که به موفقیت دست یابد و رشد کند.

http://dena-blog.irبه خوانندگان خود اطمینان دهید که ارزش افراد سازمان شما فراتر از یک نام، بر روی عنوان برنامه کسب و کار است. این بخش ساختار تجارت شما را به شکل یک نمودار سازمانی تقسیم بندی می‌کند، که سلسله مراتب اختیارات و همچنین ویژگی‌های رؤسا و مدیران را در طرح کسب وکار نشان می‌دهد. معمولاً در موقعیت هایی که طرح کسب و کار باید به مرجع بالاتر ارائه شود (مثلاً برای دریافت تسهیلات بانکی و … ) بخش خلاصه مدیریتی لحاظ می شود.

  • شما یک بازار خاصی را هدف قرار داده و برای آن‌‌ها محصول تولید می‌کنید.
  • اگرچه می توانید به راحتی 30 صفحه مطلب در مورد این بخش بنویسید، اما این کار را نکنید.
  • نوشتن طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا در مسیر تجاری درستی قرار گرفته، بتوانید اهداف کسب و کار خود را ترسیم نموده و به آن‌‌ها دست پیدا کنید.
  • اگر درست قدم بردارید و کمی خلاق باشید، حتی می‌توانید قبل از راه‌اندازی کسب و کارتان مشتری را جذب کنید و آن‌ها را به مشتریان وفادارتان تبدیل کنید.
در ادامه 4 دلیل مهم برای خلق مدل کسب و کار را باهم مرور می‌کنیم. ما برای اینکه شما را بیشتر با این اصول و گام ها آشنا کنیم، در ادامه به بررسی ۶ گام مهم و موثر برای طراحی بیزنس مدلی خواهیم پرداخت. تهیه و تدوین برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن) Marketing Plan بر اساس استاندارد 32 مرحله‌ای CMCG است.

بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟

زمانی که روی این سوالات مجله خبری بیزنس راه بنداز کرده و به آن‌ها پاسخ دهید، می‌توانید استراتژی و بیانیه جایگاه‌یابی را در بیزینس پلن خود تعریف کنید. در این حد توضیح دهید که شرکت شما در محدوده رقابتی قرار دارد و مزیت رقابتی شما چیست. اگر می‌خواهید پس از نوشتن بیزینس پلن آن را به سرمایه‌گذاران برای دریافت بودجه ارائه دهید، باید جزئیات آن چیزی که نیاز را دارید در خلاصه اجرایی ذکر کنید. برای این بخش نیاز به توضیحات طولانی وجود ندارد، فقط کافیست که در یک بیانیه کوتاه نشان دهید که چقدر بودجه نیاز دارید. با اینکه خلاصه اجرایی اولین چیزی است که مخاطبان آن را مطالعه می‌کنند، اما توصیه ما این است که به عنوان آخرین مرحله از کار، نوشته شود.

۳: بیزینس پلن‌های استراتژیک

موقعی که شما تصمیم میگیرید با راه‌اندازی کسب و کار، یک یا چند نیاز خود (نیاز مالی، نیاز دیده شدن و ..) را از بین ببرید (هدف)، اولین قدم داشتن نقشه راه یا همان بیزینس پلن است. برای یادگیری کامل‌تر روش نوشتن بیزینس پلن، پیشنهاد می‌کنیم از دوره آموزش ویدئویی زیر در وبسایت فرادرس استفاده کنید. برای مثال در طرح مالی یک رستوران، پیش‌بینی فروش می‌تواند به سه ردیف ناهار، شام و نوشیدنی تقسیم شود. اگر سازمان شما محصولی را ارائه می‌دهد، می‌توانید بخش پیش‌بینی فروش را بر اساس بخش‌های بازار هدفتان تقسیم‌بندی کنید. این بخش از فصل طرح مالی در بیزینس پلن، باید پیش‌بینی دقیق میزان فروش شما از چند سال آینده باشد. پیش‌‌بینی فروش در چند ردیف تقسیم‌بندی می‌شود و نباید جزئیات زیادی را در برگیرد.

مرحله دهم: به هزینه‌ها ساختار مشخص بدهید (Cost Structure)

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی