تفاوت بروکر و صرافی در ارزهای دیجیتال چیست؟

فارکس به معنای تبدیل ارزهای خارجی به یکدیگر بوده، اما با وارد شدن بروکرهای نوین به این بازار، لیست نمادها بسیار گستردهتر از جفت ارزها دلتا اف ایکس شد. این نکته از آنجایی مهم میشود که داشتن تیم پشتیبانی فارسی زبان، به معنای اهمیت دادن به کاربران پارسی زبان، از جمله ایرانیان است. اگر تیم پشتیبانی فارسی زبان وجود داشته باشد، به این معناست که این بروکر، آشنایی بیشتری با شرایط ایرانیان داشته و بهتر میتواند چالشهای ایجاد شده را برطرف کند. این بیمه به این معناست که اگر مشکلی از سمت بروکر رخ داد که باعث ضرر و زیان کاربران شد، شرکت بیمه باید غرامت مربوط به ضرر و زیانها را بپردازد. این بدان معناست که فرد باید استراتژی معاملاتی خود را بداند و پس از آن، کارگزاری معتبر را انتخاب نماید. هر کارگزاری یک وبسایت مجزا برای خود داشته که برای ثبت نام در آن، باید مراحل افتتاح حساب و پنل کاربری شخصی را دنبال نمایید.

اما اگر معامله افراد در طول 24 ساعت باز باشد باید به ازای هر یک روز SWAPدر فارکس به حساب شخص تعلق بگیرد. این بازار همانند بازار بورس اوراق بهادار تهران به افراد این امکان را میدهد تا با خرید و فروش انواع جفت ارزها ، سهام ها و کالا کسب درآمد کنند. چرا که در تجارت فارکس وجوه به طور منظم از معامله گر به کارگزار و بالعکس جابجا می شود بنابراین باید مطمئن باشید که کار گزار این کار را با بالاترین سرعت و کمترین کمیسیون انجام می دهد. برای مشتریانی که مایلند با وجوه بیشتری اقدام به افتتاح حساب کنند، حساب VIP گزینه مناسب تری به شمار می رود . فیبو گروپ شش حساب معاملاتی مجزا را برای تریدرها ارائه کرده است که نام این حسابها به ترتیب، سنت (مناسب برای سرمایه کم)، اسپرد ثابت، ان دی دی بدون کمیسیون، ان دی دی، سی تریدر و متاتریردر5 ان دی دی است. این دو کارگزاری فارکس با نامهای فیبو گروپ و روبو فارکس، سالهاست که در بازار ایران فعالیت داشته و به همین جهت، جزو اولین انتخابهای هر ایرانی هستند. در ادامه این دو کارگزاری را بررسی کرده و برای انتخاب یکی از آنها، اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

همانطور که در مقاله نحوه ثبت نام در فارکس توضیح داده شده است، برای ورود به این بازار، ابتدا باید دلار تهیه شده و سپس به حساب معاملاتی واریز شود. روبو فارکس چهار پلتفرم معاملاتی مختلف را آماده کرده و رایگان در اختیار تریدرها قرار داده است. در حقیقت، با ثبت نام در فارکس که کاملا رایگان نیز هست، امکان معامله کردن طیف گستردهای از نمادها ارائه میشود. R StocksTrader برای معامله گران پیشرفتهتر که مایل به ادغام استراتژیهای اتوماسیون معاملات هستند، مجموعه ای از ابزارهای رایگان پیشرفته را ارائه کرده که به کاربران امکان میدهد رباتهای تجاری خودکار خود را به تعداد زیاد بسازند. زیرا شرکت های تحت نظارت همیشه مجوزهای خود را ارائه می دهند. این شرکت قابل اعتماد است و در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ حفاظت بیش از ۲۵ میلیارد فرانک سوئیس را برعهده داشته است. این بازار، در ابتدا مکانی بود برای تعیین ارزش ارز کشورهای مختلف در برابر یکدیگر، اما مدتی بعد و با اضافه شدن قراردادهای فیوچر و آتی، تقریبا تمام کالاهای اساسی دنیا به آن اضافه شد و اکنون بیش از 400 آیتم معاملاتی برای خرید و فروش در آن ارائه شده است. شاید در ده یا پانزده سال قبل، بیش از 70 درصد تریدرها، صرفا مشتری این کارگزاری فارکس بودند و از خدمات آن استفاده میکردند.

یکی از بدترین اتفاقات برای تریدرها، همواره رسیدن سطح موجودی به کال آوت بوده که اتفاقی بسیار وحشتناک است. کمترین کاربرد این 30 دلار در آن است که فاصلهی حساب از کال مارجین یا کال آوت را افزایش داده و تریدرها میتوانند سادهتر وارد معاملات شوند. این داده ها نه تنها باید جدید باشند، بلکه بایستی دقیق نیز باشند. این کارگزاری در سال 2009 میلادی تاسیس شده و علاوه بر داشتن رگولاتوری آفشور IFSC و همچنین CySec، حساب تریدرهای خود را با بهره گیری از خدمات کمیسیون مالی یا همان Financial Commission بیمه کرده است. در حساب پرو، پرو سنت و پرایم، کمترین مبلغ شارژ برای ورود به بازار، تنها 10 دلار بوده و تریدرها میتوانند از کارمزد اندک (اسپرد، کمیسیون و سواپ) بهره برده تا بیشترین سود را از هر معالمه کند. به طور کلی منظور از سواپ در فارکس همان پرداخت و دریافت نرخ بهره شبانه ارزها است که توسط بانک مرکزی کشور مربوطه تعیین میشود. بدین روش دیگر نگرانیای از جهت دزیده شدن اصل سرمایه وجود نداشته و در هر ساعت از شبانه روز که مایل باشید، میتوانید نسبت به خریدن یا فروختن آن اقدام کنید. برای یافتن تمام اطلاعات هر معاملهگر به بخش معامله گران در سایت لایت فارکس مراجعه نمایید.

برای مثال، اگر شما مدتها است که مازاد درآمد خود را به شکل طلا نگهداری میکنید، میتوانید از این پس آن را در بازار فارکس و بر مبنای قیمت جهانی مبادله نمایید. روبو فارکس این تراکنشها را با کمک صرافی فارکس آی آر پی انجام داده و علاوه بر آن، روشهای متعددی برای شارژ حساب و برداشت از آن معرفی کرده است. اگرچه ایران در لیست کشورهای تحریم شده قرار گرفته و سازمانها و صنایع حق همکاری با ایران را نداشته و علاوه بر آن، بانکهای ایران به هیچ بانکی در جهان متصل نیست، اما بروکرها توانستهاند تا با استفاده از مجوزهایی با نام آفشور، فعالیت خود در ایران را ادامه داده و امکان ثبت نام ایرانیان در فارکس را فراهم کنند. در خصوص امن بودن بروکر، باید وسواس بیشتری به خرج دهید، چرا که ایرانیان در لیست تحریم شدگان قرار داشته و به بسیاری از خدمات بینالمللی دسترسی نداشته و در صورت بروز مشکل، هیچکس نمیتواند پیگیری شکایت و مشکلات شما را بر عهده بگیرد.

مراحل قدم به قدم ثبت نام در بروکر آلپاری را میتوان به صورت زیر طی کرد؟ تریدرها زمانی به آمارکتس (AMarkets) کاملا اعتماد کردند که کمیسیون مالی، غرامت 20 هزار یورویی را برای شکایت مشتریان در نظر گرفت. این کارگزاری نه تنها رگولاتوری معتبر CySec و IFSC را داشته بلکه برای اطمینان مشتریان خود، با کمیسیون مالی نیز قرارداد بسته و حساب مشتریان خود را تا سقف 20 هزار یورو بیمه کرده است. با این حال وجود رگولاتوری معتبر CySec و رگولاتوری IFSC و اعتبار بسیار بالا به پشتوانهی سابقهی خوب روبوفارکس در پرداختها در سالهای گذشته باعث میشود که این بروکر را یکی از معتبرترین بروکرها بدانیم.

علاوه بر آن، رگولاتوری معتبر و درجه یک CySec را نیز داشته که یک رگوله اروپایی بوده و جزو معتبرترینها در دنیا است. تنها چیزی که برای ثبت نام فارکس از ایران نیاز دارید، انتخاب یک بروکر مناسب بوده و بعد از آن، به سادگی معاملات خود را شروع خواهید کرد. البته بازار های سرمایه گذاری خارجی و بازار بورس تهران نیز بسیار پر ریسک بوده و در صورت عدم دانش کافی حتماً در این بازار ها دچار ضرر و زیان خواهید شد. علاوه بر این بونوس، بسیاری از بروکرها، در هر مرتبه شارژ حساب (انتقال پول به حساب کاربری بروکر برای شروع معاملات)، درصدی از مبلغ واریزی را به صورت بونوس واریز، به حساب شما میافزایند. به همین جهت نیز حتما هر دو رگولاتوری را چک کنید. 1. از دو بروکر استفاده کنید. از قسمت «متاتریدر» در پنل سمت راست میتوانید نوع معاملات خود را انتخاب کنید.

این حساب با استفاده از یک سپرده مجازی در یک محیط با ریسک صفر، می تواند بهترین فرصت را برای یادگیری و اجرای تکنیک های مختلف معاملاتی فراهم کند. حال با توجه به نکات مطرح شده، دو بروکر جهانی وجود دارند که جزو بهترین بروکرها برای ایرانیان به حساب میآیند. دو راه برای معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال وجود دارد، با استفاده از یک صرافی و یا استفاده از یک بروکر. این دو نکته را باید علاوه بر ویژگیهایی که پیشتر در خصوص بروکرها مطرح شد، در نظر گرفته تا بهترین انتخاب را پیش از ورود به بازار فارکس، انجام داد. راهنمای کامل انتخاب بروکر را در این مقاله بخوانید تا 8 پارامتر مهم در انتخاب بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان را فهمیده و خودتان بتوانید با اطلاعات کامل، بروکرهای معتبر را از بروکرهای کلاهبردار تشخیص دهید.

در حقیقت، ثبت نام در این بازار تنها به یک شماره تلفن و ایمیل در دسترس، تصویر کارت شناسایی (کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت یا گواهینامه) نیاز دارد. در حقیقت، فرآیند ثبت نام فارکس در کمتر از چند دقیقه انجام شده و پس از تایید شدن حساب کاربری از سمت بروکر، دسترسی شما به دنیای فارکس فراهم خواهد شد. بنابراین، علاوه بر رگولاتوری، داشتن چنین بیمهای میتواند خیال شما را از جهت امنیت بروکر، راحت کند. اولین نکته این است که آیا بروکر، تیم پشتیبانی فارسی زبان دارد یا نه. تریدرهای باسابقه معمولا به بروکرهای جدید بازار با دیدهی تردید مینگرند اما بروکر کاپیتال اکستند یک فرق دارد و آن اینکه بخشی از مدیران تیم فارسی بروکر مشهور و معتبر فارکس تایم که سال گذشته ایران را ترک کرد، این برند را برای ادامه ارائه خدمات به مشتریان خود انتخاب کردند و پشتیبانی فارسی این بروکر برعهده گرفتند، که میتواند نویدبخش خدمات مناسب این بروکر باشد. این حرف درست است اما وقتی کارگزاری منابع آموزشی خوبی به شما ارائه دهد اعتبار آن نزد شما بالاتر میرود و همچنین حاکی از تخصص تیم موسسه و اهمیت دادن به مشتریان است. حال اجازه دهید تا به سراغ بروکرها رفته و اهمیت آنها را در این بازار بزرگ، بررسی کنیم.

فرض کنید بانکی که وام مسکن ارائه میدهد حدود 10 میلیون دلار از این وامها را با یکدیگر ادغام کند. به عنوان نمونه اگر حساب با اسپرد شناور در بروکری داشته باشیم در حالت عادی اسپردی در حدود 2 پیپ روی جفت ارز EUR/USD اعمال خواهد کرد. در ادامه مقاله آموزش ثبت نام در بروکر آمارکتس amarkets به شما نحوه استفاده از این کد تخفیف را در حساب کاربری آمارکتس توصیح خواهیم داد. اگرچه به دلیل تحریمها هیچ بروکری نمیتواند روشهای مستقیم واریز و برداشت ریالی را اجرا کند، اما اکثر این کارگزاریهای معتبر، روش جایگزینی را برای واریز و برداشت معرفی کردهاند. نکتهی دومی که باید به آن دقت داشت، ارائهی روشهای واریز و برداشت ریالی و سریع است. واریز و برداشت ریالی از طریق صرافی معتبر فارکس، احتمالا بهترین گزینهای باشد که باید توسط بروکر ارائه شود تا کارمزدهای وبمانی و پرفکت مانی پرداخت نشده و حساب به صورت سریع و امن، شارژ گردد. در بهترین و حرفهای ترین حساب خود (Tailor made)، میزان اسپرد متغیر از 0 پیپ بوده و به ازای هر لات معاملاتی، تنها 2 دلار کمیسیون دریافت میشود. این کارگزاری یکی از حرفهای ترین سبدهای معاملاتی را با کارمزدهای معقول در اختیار شما قرار داده است و گزینهی خوبی برای شروع فعالیت خواهد بود.

این دادهها از طریق سرورهای اینترنتی فراهم شده و توسط بروکر در اختیار علاقه مندان قرار داده میشود. حسابهای این کارگزاری شامل پرو، پرو سنت، پرایم، ای سی ان و آر تریدر بوده که هر کدام مزایا و محدودیتهای مخصوص به خود را دارند. با استفاده از پلتفرم فیبودا شما میتوانید بهترین معامله گران جهان را برای خود انتخاب کنید و هر معامله ای که در حساب واقعی خود باز میکنند برای شما هم کپی بشه علاوه بر این تنظیمات امنیتی حساب فیبودا به شما این امکان را میدهد که سرمایه خود را حفظ کنید و اگه معامله گری معامله اش با ضرر بسته شد شما کمترین ضرر را داشته باشید. بنابراین ما در TraderNova تصمیم گرفتیم با بررسی هر یک از ویژگی ها و ترجیحات معاملاتی، بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان را به تناسب هر تریدر معرفی کنیم. لازم به ذکر است که داشتن این ویژگی در برخی از رگولاتوری های با میزان اعتبار بالا، به عنوان یک ضرورت شناخته می شود. بنابراین، هیچ سایت اصلیای برای فارکس وجود نداشته و امکان مشاهدهی این نمودارها در بسیاری از وبسایتها از جمله تریدینگ ویو نیز وجود دارد.

شارز حساب با استفاده از پولهای الکترونیک میتواند باعث ضررهای چند درصدی (کارمزد پرداخت) شود و بروکر باید به این نکته دقت داشته باشد که کدام روشها را در اختیار کاربران ایرانی خود قرار دهد. یه نکته مهم رو هم همینجا بگم . پس اولین نکتهی مهم در بروکرها، تنوع سبد معاملاتی است. تنوع : قراردادهای فیوچرز چندین راه برای تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری شما ارائه می دهند که در بازار سهام امکان آن وجود ندارد. تعداد کمی پیپ هم برای تعیین سرنوشت اینکه شما در یک ترید سودده هستید یا هزینهده، بسیار مهم است. طراحي و ارسال خبرنامه هاي الکترونيکي از مهم ترين و شايد حياتي ترين نيازهاي تجارت هاي برخط است و ابزار ها و روش هاي توليد و ارسال خبرنامه ها، بسيار قدرتمند شده اند.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی