باتری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-مستر انرژی پلاس

ویلیام کریکشنک از اسکاتلند با قرار دادن پیل وولتا در کنار آن به شکل”خنک کننده باتری” مشکل نشت را حل کرد. محلول حاوی یون ( در مثال بالا اسید سولفوریک ) نیز ” الکترولیت ” نامیده می شود. شاید فکر کنید باتری هم یک وسیله کسل کننده مانند همه چیزهایی است که تاکنون دیده‌اید. اما باتری وسیله‎ای است که همزمان با اتصال آن به مدار جریان برق آغاز و این استوانه کوچک کسل کننده به یک نیروگاه بسیار کوچک شخصی تبدیل می‎شود!

  • عمر تخمینی معمول یک باتری لیتیوم یونی حدود دو تا سه سال یا 300 تا 500 سیکل شارژ است، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد.
  • اصول عملکرد باتری‎های نیکل-متال-هیدراید مشابه گروه قبلی است اما مشکل به اصطلاح «اثر حافظه» در این باتری‎ها نسبت به باتری‎های نیکل-کادمیوم کمتر است.
  • • الکترون ها از طریق سیم به سمت میله ی کربنی می روند و در آن جا جذب یون های هیدروژن می شوند.
  • باتری های سامانه های حفاظتی، روشنایی، امنیتی و سامانه های کنترل که باید دارای عمر و پایداری بالایی باشند.
شاید بارها اصطلاح سولفاته شدن را برای فاسد شدن باتری ها شنیده باشید اما معنای آن چیست. همانطور که از نام این اصطلاح بر می آید بایستی ارتباطی با یون سولفات و اسید سولفوریک وجود داشته باشد. باتری ‌های سرب اسید توانایی شارژ شدن را بعد از مدتی از دست می‌دهند که به دلیل سولفاته شدن یا تبلور سولفات سرب می باشد.

باتری چیست و چگونه کار میکند

پیل سوختی بر مبنای تبدیل انرژی شیمیایی گازهای متداول مثل هیدروژن، اکسیژن و… است. باتری ها یکی از ساده ترین انواع منابع تغذیه هستند که به صورت محدود می توانند ولتاژی در مدار برقرار کنند. ولتاژ بالاتری نسبت به سایر باتری ها ایجاد می کنند، این نوع باتری جزء باتری ثانویه و قابل شارژ نیست و در وسایل با توان 3 وات استفاده می شود. به عنوان مثال یک باتری قلمی ساده با ابعاد 50.5 در 14.5 میلی متر 1.5 ولتی (متداول ترین باتری های قلمی سراسر دنیا) بسته به نوع مواد سازنده ظرفیتی بین 600 تا 3000 میلی آمپر-ساعت مستر انرژی پلاس دارد. ظرفیت باتری به میزان بار الکتریسیته قابل دریافت باتری در یک ولتاژ معین و مشخص گفته می شود. دقت داشته باشید که ظرفیت اغلب باتری‌ ها را بر اساس واحد های آمپر- ساعت یا میلی ‌آمپر- ساعت بیان می کنند.

به همان اندازه که تولید انرژی مهم است، ذخیره سازی آن نیز مهم است. بنابراین وقتی ژنراتور قطع شد یا وقتی نمی‌توان به برق شبکه متصل شد، از باتری‌ها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که انرژی فقط به صورت DC قابل ذخیره‌سازی است و نمی‌توان انرژی AC را ذخیره کرد.

روش های جلوگیری از تاثیرات حافظه در باتری

باتری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-مستر انرژی پلاس درواقع باتری ها دارای دو سر پایانه مثبت و منفی اند و باتری ها می توانند انرژی الکتریکی را ذخیره کنند. باتری ‌‌های قابل شارژ به عنوان باتری ‌‌های شارژ شدنی، باتری شارژی، باتری ‌‌های ثانویه و پیل ثانویه نیز شناخته می‌‌ شوند. همانطور که از نامشان پیداست، این نوع از باتری ‌‌ها را می ‌‌توان با اتصال به شارژ، چندین بار مورد استفاده قرار داد. به بیان دیگر، بعد از اتمام ظرفیتشان، قابلیت شارژ دوباره را دارند. این کار با با معکوس کردن جریان الکتریکی در درون باتری انجام می شود. بر اساس نیاز مورد نظر، انواع مختلف باتری‌ ها در شکل ها، ابعاد، ولتاژ و یا ظرفیت‌ های متفاوت وجود دارند.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی