ایده ها و نکات طراحی کافه و رستوران

برای ایجاد حس خوشایند در مشتری از چیدمان متقارن روی میز استفاده کنید. طراحان از کانسپت رستوران «اکو استایل» با زمینه موسیقی و مدیتیشن در طراحی دکوراسیون این رستوران بهره گرفتهاند. آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکات لازم در زمینه طراحی رستوران می باشد. این شرکت در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی انواع فضاهای تجاری، مسکونی، اداری و.. نوع رستوران میتواند تعیین کننده دکوراسیون داخلی رستوران باشد. به همین دلیل توجه به نوع رستوران و غذاهایی که در آن جا سرو خواهند شد میتواند در طراحی رستوران بسیار حائز اهمیت باشد. باز میکند. به ویژه در طراحی داخلی رستوران اگر طراحی کارامد با غذا شناسی ترکیب شود، میتواند تجربیاتی ایجاد نماید که حواس را تحریک و فضایی متفاوت خلق کند. طراحی داخلی آن همچنین ترکیبی از سبک هایی است که از المان ها و عناصر چوبی سنتی پرو ساخته شده است. پردههای کلاسیک، نور کم، اشیا و وسایل عتیقه، صندوقچههای قدیمی تزئینی، قوطی مخصوص نگهداری قهوه، چای، آرد، شکر از عناصر اصلی ایجاد این سبک هستند.

همانطور که طراحی مفهومی موضوع و پایه دکوراسیون یک رستوران است، طراحی عناصر طرح جنبه های فردی از دکور میباشد که به راحتی قابل تغییر است. اما در هر صورت سبکهایی مانند سبک کوستال یا همان سبک ساحلی و حتی سبک اسکاندیناوی نیز میتوانند گزینه های مناسبی برای دکوراسیون یک رستوران دریایی خاص باشند. این سبک را با نام کولی وار نیز می شناسند. بیبو یک رستوران ناهار خوری واقع در هنگ کنگ است که پس از آنکه هنرمند خیابانی دیوارهایش را تزئین کرده بود، با این نام نامگذاری شد. پس از پیدا کردن این صفات انتخاب سبک مرتبط با آن بسیار راحتتر خواهد شد. انتخاب تصویر تابلوها در کنار رنگ آن ها است که اهمیت پیدا می کند.

چیزی که شما در یک رستوران کلاسیک می بینید، مبل های شیک و قیمتی به جای صندلی، کوسن های تزیینی، دیوارهای گچبری شده، بعضا کاغذ دیواری، کفپوش های سنگی یا چوبی، لوسترهای بزرگ و سلطنتی و تزیینات سقف، درب و حتی پایه میزهاست. بشقاب ها، ظروف شیشه ای، قاشق و چنگال، مبلمان و کوسن ها و تابلو های تزئینی همه گی از کالاهای دست سازی هستند که میتواندد در دکوراسیون های خاص استفاده شوند. سبکی است که شامل نقوش تزئینی عمومی دهههای 50 و 60 است. اغلب رنگ چوب یکی از گزینههایی است که تمام سلایق را پوشش میدهد. این سبک دکوراسیون جزئیات نوستالژیک متنوعی را از گذشته تا به امروز در خود جای میدهد و فضایی کلاسیک ایجاد میکند.

چوب از جمله پرطرفدارترین و خاص ترین متریالی است که افراد را به خود جذب میکند. اما سبکهایی که بطور معمول در دکوراسیون رستورانها پر طرفدار هستند را برای هر نوع رستورانی می توانیم مشخص نماییم. به ممکن است فکر کنیم که این نوع رستورانها یکی از سبکهای کلاسیک اروپایی را برای دکور انتخاب نمایند. این منو شامل 16 مواد تشکیل دهنده می شود که هر مشتری می تواند انتخاب کند که غذایی که سفارش می دهد کدام یک از این مواد را داشته باشد و کدام را نداشته باشد. پس حتما در راه اندازی رستوران سنتی، خرید ظروف سنتی، پارچ های مسی، قاشق و چنگال های خاص را از یاد نبرید.

استفاده از یک یا دو گلدان بزرگ به صورت خاص و چشمگیر می تواند فضای داخلی این کافی شاپ با رنگ های روشن و سفید را دوست داشتنی تر کند. مورد بعدی که اهمیت بسیار زیادی در طراحی داخلی رستوران سنتی دارد، مربوط به تزئینات و دکوراسیونی می شود که در این فضا استفاده می کنید. اما از طرف دیگر، انتخاب طرح پارکت برای کف رستوران، تا حد زیادی حس گرمی و راحتی بیشتری به فضا و دکوراسیون رستوران می دهد. انتخاب رنگ های مناسب و تکمیل آن با مواد مناسب بسیار مهم است، زیرا یک کافه برای جذب مشتری باید جلوه های بصری زیبایی داشته باشد.

میتوانید از نور شمع یا چراغهای زیبا برای روشنایی محیط کافیشاپ خود استفاده کنید. در فضای داخلی این رستوران، می توان تعداد بیشماری از جزییات جالب توجه را مشاهده نمود اما سقف آن تا حدود زیادی جذاب ترین مشخصه است، که به نظر می رسد مجموعه ای از پارچه های نواری سفید رنگ به صورت الگوهای تصادفی و ناهمگون در کنار هم چیده شده اند. البته علاوه بر داخل، فضا و نمای بیرونی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که در این مقاله قصد د اریم با معرفی جدیدترین طرح ها و مدل ها در جهت انتخاب دکوراسیون مناسب برای رستوران به شما کمک کنیم. فراموش نکنید که موسیقی می تواند بر روی حس و حال افراد و همچنین میزان اشتهای آن ها برای غذا خوردن، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. اما هنوز هم صاحبان زیادی به معجزه ی طراحی کلاسیک جهت جذب مشتری اعتقاد داشته و طرفدار این سبک هستند. امروزه رستوران ها و فست فودهای زیادی در قسمت های مختلف هر شهر دیده می شود بنابراین صاحبان این مشاغل مجبور هستند برای جذب بیشتری مشتری ها به سوی مغازه خود به طراحی دکوراسیون داخلی مغازه شان اهمیت زیادی بدهند.

چیز قابل توجه در این رستوران بخش میهمانان آن است که می تواند 40 میهمان را در خود جای دهد و این قسمت با پارتیشن های شیشه ای از سایر بخش های رستوران مجزا شده است. توجه به نمای بیرونی هر مکان باعث افزایش قیمت و ارزش آن ملک می شود، در طراحی نمای بیرونی مکان هایی از جمله انواع فروشگاه و رستوران این امر اهمیت بیشتری دارد و به گونه ایی می توان گفت تاثیر مستقیم در جذب مشتری دارد. یکی از مواردی که معمولا در طراحی داخلی رستوران سنتی در نظر گرفته نمی شود، توجه کردن به جزئیاتی است که ظاهرا با فضا و دکوراسیون داخلی رستوران نامرتبط هستند؛ اما در حقیقت می توان گفت که حسن ختام کار دکوراسیون شما را شامل می شوند. این میز و صندلی ها باز هم دارای سبک و ظاهر سنتی هستند و سبب می شوند تا دکوراسیون این فضای داخلی همچنان حفظ شود. همچنین سیستم گرمایش و سرمایشی مناسب سبب میشود تا مشتری تجربه بهتری داشته باشد. به یاد داشته باشید طریقهی چیدمان میز و صندلیها و حتی جنس آنها در ایجاد جلوهی بصری مناسب برای مخاطبان میتواند بسیار موثر واقع شود.

بنابراین، آنچه که در طراحی این پروژه در نظر گرفته شده است، یک سطح شفاف جدید در پاسخ به نیازهای مختلف اجتماعی و فرهنگی از کاربران(مشتریان و کارکنان) است، از این رو ورودی با سقف بلند به عنوان نقطه شروع گردش خونی سازه در نظر گرفته شده است به طور که تداوم این فضای خالی ناشی از کنجکاوی ناظران و جذب آنها به شکستن و برداشتن فضای بی تحرک و بی رمق آن و به جنبش و پویایی در آوردن آن است. بنابراین، تمام دارایی های شرکتی بسیاری از فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و کی اف سی حول موضوع قرمز و زرد طراحی شده اند. توجه داشته باشید که در فست فود ها با متراژ کوچک بهتر است از رنگ های روشن و نورپردازی مناسب برای طراحی دکوراسیون فست فود استفاده کنید تا فضای مغازه شما بزرگ تر از حد معمولی اش به نظر برسد. رنگ رستوران با توجه به نوع رستوران که سنتی و یا فست­ فود یا کافه رستوران باشد و همچنین سبک طراحی و فرهنگ منطقه انتخاب می­ شود.

نکته مهمی که باید در طراحی رستوران ایرانی به آن توجه کرد، فضای موجود برای چیدمان است. ایجاد حریم خصوصی افراد در رستوران با استفاده از انتخاب مبلمان مناسب و چیدمان اصولی بدست می­ آید. علاوه بر چیدمان رستوران باید به رنگ های مورد استفاده در فضای رستوران نیز توجه کنید. رستوران های چینی را معمولا با کفپوش و دیوارهای چوبی دکوراسیون می کنند. کافی است یک قفسه کتابخانه در اختیار آنها قرار دهید تا ساعت ها خودشان را با طراحی داخلی رستوران صنعتی آن سرگرم کنند. یک کتابخانه هماهنگ با حسوحال کافیشاپتان ایجاد کنید. اگر شما دکوراسیون یک رستوران با منوی ایتالیایی را به صورت عربی یا ترکی اجرا کنید، آیا می توانید توقع داشته باشید مردم با حضور در فضای آن، حس قرار گرفتن در قلب ایتالیا را داشته باشند؟ به عنوان مثال، اگر کافیشاپ شما مدرن و پیشرفته باشد، کرکرههای شیک و شمعدانی روی طاقچه ها ممکن است انتخاب خوبی نباشد. شده ، بنابراین، به حداقل رساندن اثرات منفی تخریب از طریق نگه داشتن دیوارهای موجود، انتخاب چوب و آهن به عنوان مواد و مصالحی با پتانسیل بالقوه جهت بازگشت به چرخه و سیکل زندگی، قابلیت سادگی طراحی جزئیات مونتاژ و دِمونتاژ با پتانسیل بالقوه در شاخه های آینده برای جلوگیری از توسل به بودجه و عدم تولید زباله از جمله مسائل بسیار مهم در نظر گرفته شده در طراحی این رستوران است.

3. به دلایل واضحی مشتری و پرسنل باید دیده شوند :مشتری باید احساس کند که هر نیاز آن ها را می توان در اولین زمان ممکن مورد توجه قرار داد، در حالی که کارکنان باید بتوانند نیازهای مشتریان را پیش بینی کنند. با توجه به وجود این دو ورودی و خروجی، تصمیم گرفته شد، تا از ورودی که در میانه رستوران قرارداشت و به زیرزمین راه داشت، بعنوان محل عبور و مرور پرسنل و تخلیه و بارگیری لوازم مورد نیاز رستوران استفاده شود. طراحی نور برای چنین فضاهایی بسیار ظریف تر از نورپردازی عمومی هر فضای داخلی تجاری یا مسکونی است. طراحی داخلی و نمای رستوران باید با نوع غذایی که سرو می شود در تناسب باشند.

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی