چگونه یک طرح کسب و کار یا بیزنس پلن موفق بنویسیم ؟ بیلاود مارکتینگ | businesset

ماهیت بصری بوم مدل کسب و کار باعث می‌شود ارجاع و درک آن برای هر کسی آسان باشد. از وضعیت بازار، مشتریان احتمالی، مشاغل در حال رشد و حتی گرایش‌هایی که در بازار وجود دارد باخبر شوید تا با چشم باز وارد کسب و کارتان شوید. اگر برای راه‌اندازی ایده‌تان به بودجه نیاز دارید، روی این بخش بیزینس پلن متمرکز شوید. می‌توانید کل این بخش را به میزان پولی که نیاز دارید و نحوه برنامه‌ریزی برای استفاده از سرمایه‌ای که قرار است جذب شود اختصاص دهید. این بخش هم می‌تواند یکی از قسمت‌های کلیدی در جذب سرمایه‌گذار یا همکار باشد. درصورتی که بتوانید وجه تمایزتان از سایر شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مشابه را به‌خوبی بیان کنید، توانسته‌اید توضیحات شرکت را به‌خوبی بنویسید.

http://dena-blog.irبعد از بخش‌بندی می‌دانید که بهتر است روی کدام بخش‌ها تمرکز بیشتری داشته باشید و کدام بخش‌ها برایتان مهم نیستند. اما گاهی هم ممکن است شما دو مشتری کاملاً یکسان (اصلاً فکر کنید دوقلو) داشته باشید که به دلایل متفاوت یک محصول یکسان را می‌خرند؛ در این حالت، این دو نفر باید در دو بخش جدا قرار بگیرند. بعد از اینکه پرسوناها را طراحی کردید، وقت آن است که آن‌ها را بخش‌بندی کنید. ببینید، شما به احتمال زیاد بیشتر از 1 مدل خواهید داشت؛ اما سعی کنید این تعداد بیشتر از 5 تا نشود؛ چون جز حواس‌پرتی چیزی عایدتان نمی‌شود. با دانستن چرایی، خیلی راحت می‌توانید بفهمید که چه بخش‌هایی باید مورد بحث قرار بگیرند و چه بخش‌هایی دست‌وپاگیرند و نیازی نیست رویشان وقت بگذاریم.

مرحله هشتم: برای فعالیت‌های ضروری برنامه‌ریزی کنید (Key Activities)

کاپریلا، به عنوان یک سرویس تبلیغات کلیکی هدفمند، با مناسب‌ترین هزینه، بالاترین کیفیت و بازدهی از تبلیغات را ایجاد میکند. از سوی دیگر، کاپریلا با نمایش محتوای مناسب و مرتبط با صفحه به صفحه یک وبسایت، بیشترین درآمد از تبلیغات را برای وبسایتها ایجاد میکند. تبلیغات کلیکی هدفمند در کاپریلا، هوش مصنوعی و علم داده را از یک سو و دانش تبلیغات دیجیتال را از سوی دیگر به هم می‌رساند. صورت حساب درآمد با نام صورت سود و زیان (P&L) نیز شناخته می‌شود.

  • این موارد به شرح زیر است و شما فقط باید بسته به نوع کسب و کار خود، موارد ضروری را در بیزینس پلن وارد نمایید.
  • اگر از واسطه استفاده می کنید، مشخص کنید که آنها چه کسانی هستند، مکان آنها کجا است و حاشیه سود آنها چقدر است.
  • شما باید در بیزینس پلن خود در مورد نحوه عملکرد فناوری خود توضیح دهید، اما نیازی نیست که خیلی وارد جزئیات شوید.
  • اما احتمالاً، اولاً نمی‌دانیم که دقیقاً از کجا شروع کنیم و دوماً از خطرات و چالش‌های آن کسب و کار آگاه نیستیم.
  • داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید را می‌توانید در بخش‌های مربوطه در بوم وارد کنید.

اگر با بوم مدل کسب و کار آشنایی داشته باشید می‌دانید که شروع هر کسب و کار، به نقشه راه اولیه نیاز دارد. بیزینس مدل و بیزینس پلن هر دو عناصر کلیدی برای توسعه، رشد و موفقیت یک سازمان و تصمیم‌گیری‌های مهم آن هستند. طرح کسب و کار سندی است که استراتژی سازمان و عملکرد مالی مورد انتظار برای سال‌های آینده را شرح می‌دهد. معمولاً مؤسسات وام‌دهنده، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران باید ثابت کنند که یک کسب و کار برنامه‌ای برای سودآوری دارد.

فصل اول : بیزنس پلن چیست

مجله خبری بیزنس راه بنداز پلن یک پرونده کامل، با تمام جزئیات، از تمام فعالیت‌هایی است که قرار است در کسب و کارتان انجام دهید. نمایه شرکت شما شامل تاریخچه سازمان شما ، محصولات و خدمات قابل ارائه، بازار هدف و مخاطبان ، منابع و …، عواملی که می‌تواند به شما کمک کند تا تجارتتان منحصر به فرد شود. مهم ترین نکته این است که مطمئن شوید ارقام درآمدی شما با دیگر بخش های طرح کسب و کار همانند طرح فروش یا جدول توسعه فن آوری همخوانی دارند. در این بخش تمام روش‌هایی که می‌توانند بودجه کسب وکار شما را تامین کنند یا چیزی به سرمایه کسب و کارتان اضافه کنند بررسی و ثبت می‌شود.

برخی از منابع استفاده شده در این آموزش

توسط رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی