چگونه از GA4 و AI برای یافتن طلا در داده های خود استفاده کنید
انتشار: بهمن 04، 1403
بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1404

چگونه از GA4 و AI برای یافتن طلا در داده های خود استفاده کنید


صندوق گنج بازاریاب را باز کنید و داده های فراوانی خواهید دید.

چگونه طلای با ارزش را از بین این همه پیریت بی ارزش انتخاب می کنید؟ و چگونه هوش مصنوعی می تواند به شما در یافتن آن طلا کمک کند؟

دانا دی توماسو بر اساس تجربه خود به عنوان موسس و مربی اصلی Kick Point Playbook که آموزش بازاریابی آنلاین را ارائه می دهد، نظراتی دارد. او اخیراً بینش خود را در رویداد CMI Content and Marketing Trends برای رویداد 2025 به اشتراک گذاشته است.

برداشت دانا را در مورد نحوه استفاده حداکثری از Google Analytics 4، ابزارهای هوش مصنوعی و همه داده های دیگر خود تماشا کنید یا این متن ویرایش شده را بخوانید.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=XNOlX-b6iYU[/embed]

بپذیرید که داده ها کامل نیستند

بیایید در مورد داده ها صحبت کنیم. ما هرگز بیشتر از آن نداشتیم. ما Google Analytics 4 و انواع داده های دیگر را داریم که می توانیم در وب سایت خود ارزیابی کنیم. ما CRM خود را داریم. ما تمام این اطلاعات هوش مصنوعی را داریم که به سمت ما پرتاب می شود. ما هزاران تن داده داریم.

متأسفانه، داده ها هرگز از دقت کمتری برخوردار نبوده اند.

داده های تحلیل بازار اشتباه است. میشه درستش کرد؟ نه. چرا؟ زیرا مردم از مسدود کننده های تبلیغاتی استفاده می کنند. انواع و اقسام دلایل دیگر وجود دارد و همه آنها به این معنی است که تجزیه و تحلیل شما واقعا دقیق نیست.

من واقعاً از شما می خواهم که در قلب خود بپذیرید که تجزیه و تحلیل هرگز کامل نخواهد بود. در عوض، با آنچه دارید کار کنید.

بدانید که داده های کنسول جستجوی گوگل از نظر حجم یا تعداد نمایش ها یا کلیک ها 100٪ دقیق نیستند. اما از نظر جهت، کم و بیش مفید است. روی اعداد تمرکز نکنید؛ به روندها نگاه کنید

ارزیابی کنید که آیا یک صفحه کار خود را انجام می دهد یا خیر

آیا با هدف جستجو مطابقت دارید؟ این یک سوال پیچیده است. مردم به هدف جستجو نگاه می کنند و فکر می کنند، «خب، حدس می زنم اینجا ترافیک زیادی دارم. من نمی خواهم خیلی پشت پرده نگاه کنم و تصمیم بگیرم که آیا هدف جستجو خیلی خوب نیست یا نه، زیرا اگر بهتر با هدف جستجو مطابقت داشته باشم، ممکن است بازدیدکنندگان کمتری برای وب سایت داشته باشم. این در گزارش های من بد به نظر می رسد.»

با این حال، آیا ترجیح نمی دهید 500 بازدیدکننده داشته باشید که احتمال بیشتری برای تبدیل داشته باشند تا 10000 بازدیدکننده که قصد تبدیل ندارند؟ تطبیق هدف جستجو بسیار مهم است. می توانید از GA4 و AI برای مطابقت بهتر با هدف جستجو استفاده کنید.

اگر در زمینه توسعه نرم افزار کار کرده اید، ممکن است با مفهوم "کارهایی که باید انجام شوند" آشنا هستید. یک صفحه کار خاصی دارد. صفحه تماس وظیفه دارد افراد را قادر سازد با شما تماس بگیرند. صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که شما شرایط قانونی خود را برآورده می کنید.

اگر افراد به نحوی وارد صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی شما شوند، آیا انتظار دارید که تبدیل شوند؟ خیر. برخی از صفحات ممکن است افرادی را داشته باشند که قبلاً سرویس شما را خریداری کرده اند و به آنها نگاه می کنند، بنابراین آیا انتظار دارید دوباره تبدیل شوند؟ نه. پس چرا وقتی صفحات فرود را با نرخ تبدیل فهرست می کنید، این نوع صفحات را درج می کنید؟

بنابراین، کار صفحه فرود را بشناسید.

سپس، بپرسید که آیا پرس و جوهای (جستجو) که بازدیدکنندگان را در یک صفحه قرار می دهند، با کار آن صفحه مطابقت دارند یا خیر. اگر این کار را نکردند، آیا به یک صفحه جدید نیاز دارید یا فقط باید صفحه ای را که از قبل وجود دارد تعمیر کنید؟

اینجاست که هوش مصنوعی واقعا می درخشد زیرا به راحتی می تواند فرصت های جدید را شناسایی کند. من کلود را خیلی دوست دارم. من هنوز هیچ کاری در مقیاس انجام نمی دهم. من یک فایل متنی از یک صفحه در وب سایت خود دارم، و سپس به کنسول جستجوی Google می روم و از آن می خواهم تمام سؤالاتی را که افراد را در 16 ماه گذشته به این صفحه هدایت کرده اند، به من بدهد. این حداکثر مقدار داده ای است که می توانید به صورت بومی از رابط کنسول جستجوی Google خارج کنید.

من نگاه می کنم که کدام پرسش ها برای این صفحه نمایش داده می شوند. ممکن است فرصتی برای رتبه بندی برای آن عبارات داشته باشید، زیرا اگر صفحه شما، که کاملاً با آن عبارت مرتبط نیست، نشان داده شود، گوگل واقعاً در تلاش است تا چیزی را که باید برای آنها رتبه بندی کند، پیدا کند. اینها احتمالاً فرصت های محتوای خوبی هستند زیرا ممکن است محتوای موجود به خوبی به آنها ارائه نشود.

سپس، این سوال را از کلود می پرسم: «آیا می توانید هر سؤالی را که به خوبی توسط این صفحه ارائه نشده است شناسایی کنید؟ و اگر چنین است، چه محتوای جدیدی باید ایجاد کنم تا این پرسش ها را برآورده کنم؟»

سوالی که از کلود پرسیده شد: "آیا می توانید هر سؤالی را که به خوبی توسط این صفحه ارائه نشده است شناسایی کنید؟ و اگر چنین است، چه محتوای جدیدی را باید ایجاد کنم تا آن سوالات را برآورده کنم؟"

کلود با تجزیه و تحلیل شکاف برمی گردد و چند قطعه واقعاً خارق العاده را که باید در مورد آنها در سایت خود بنویسیم شناسایی می کند. سوال بعدی من از کلود این است: "حالا، از شما می خواهم همه برداشت ها را جمع کنید و به من بگویید که کدام یک از آنها بیشترین احتمال را دارند."

نتایج تجزیه و تحلیل شکاف پرس و جو

سفر بازدیدکنندگان را در GA4 دنبال کنید

سفر کاربر از آن صفحه فرود چقدر است؟ اگر آن صفحه فرود خوب به نظر می رسد، اما ممکن است جایی نباشد که افراد تبدیل شوند، کجا می توانند از آن بروند؟ من شما را تشویق می کنم که از کاوش مسیر در Google Analytics 4 (GA4) استفاده کنید.

به «شروع جلسه» این رویداد نگاه کنید. مسیر اون صفحه چیه؟ بعد کجا می روند؟ فقط می توانید روی آن (گزینه ها) کلیک کنید تا زمانی که به جایی که بازدیدکنندگان به آن ختم شده اند برسید. همچنین می توانید با شروع از نقطه پایان، تحلیل مسیر را انجام دهید.

کاوش مسیر در Google Analytics 4 (GA4).
کاوش مسیر در Google Analytics 4 (GA4).

اگر به شکاف بین صفحه فرود و صفحات با ارزش بالا نگاه کنید، می توانید فرصت هایی را پیدا کنید. مردم در این صفحه شروع کردند. اینجا کلیک کردند، اما ادامه ندادند. چگونه می توان افراد را از نقطه A به نقطه B رساند؟

نحوه تعامل بازدیدکنندگان را بدانید

آیا می دانید کاربران چگونه از وب سایت شما استفاده می کنند؟

منظور من فقط بازدید از صفحه نیست. منظورم بررسی معیارهای دیگر است که به شما می گوید آیا کاربران زمان خوبی با وب سایت شما دارند یا نه. ممکن است از نرخ پرش در تجزیه و تحلیل جهانی گوگل استفاده کرده باشید. معیار خوبی نبود. GA4 معیار جدیدی به نام نرخ تعامل دارد. یک جلسه زمانی فعال می شود که کاربر حداقل یکی از این سه کار را انجام دهد:

  • وب سایت خود را حداقل به مدت 10 ثانیه در یک برگه فعال داشته باشید
  • از صفحه دوم سایت بازدید کرد
  • یک رویداد کلیدی داشت

به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید رویدادهای کلیدی شما مواردی را ثبت می کنند که با اهداف شما برای وب سایت شما مرتبط است. نگاهی به نرخ های تعامل واقعاً می تواند به شما کمک کند تا بدانید که آیا مردم آن طور که شما می خواهید با محتوای شما درگیر هستند یا خیر. رفتار کاربر همچنین کیفیت ترافیک شما را مشخص می کند. با نگاه کردن به منابعی با نرخ تعامل بد می توانید ترافیک بد را شناسایی کنید.

نرخ نامزدی نیز کل داستان را بیان نمی کند. ما اغلب مصرف محتوا را اندازه گیری می کنیم تا به ما بگوییم چه محتوایی جذاب است. این یک دستور العمل گوگل تگ منیجر است. همچنین یک افزونه وردپرس است. این قطعه محتوا را می گیرد و اندازه می گیرد که چقدر طول می کشد تا آن قطعه از محتوا خوانده شود. اگر آن شخص به اندازه کافی در خانه بماند تا آن را ببیند و به پایین آن محتوا پیمایش کند، محتوا مصرف می شود. این یک نقطه شروع (برای دانستن) می دهد که کدام محتوا را باید بهبود بخشید تا مطمئن شوید که مردم همه چیز را در صفحه می خوانند.

با این حال، به یاد داشته باشید، محتوا فقط کلمه نوشته شده نیست. ویدیوها هرگز به این اندازه محبوب نبوده اند. شما باید مصرف محتوا را بر اساس نحوه تماشای ویدیوهای شما توسط مردم ضبط کنید. ما اغلب فردی را که 90 درصد از ویدیو را مشاهده می کند، به عنوان تکمیل (مصرف محتوا) دنبال می کنیم.

سپس با مقایسه میزان مصرف محتوا بین متن و ویدئو، می توانید متوجه شوید که چه چیزی برای این مخاطب جذاب تر است. آیا متن بیشتر با مخاطب صحبت می کند یا ویدیو بیشتر صحبت می کند؟ اکنون، می دانید هنگام ایجاد محتوای بیشتر، چه چیزی را در اولویت قرار دهید.

از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده ها برای فرصت ها استفاده کنید

چه فرصت های محتوای جدیدی را باید دنبال کنید؟

ابزار AI خود را انتخاب کنید. هر چیزی را که دارید، از دارایی های محتوا گرفته تا کلمات کلیدی و تحقیقات مخاطب، به آن بدهید. سپس، آن را با داده های عملکرد خود از GA4، کنسول جستجوی گوگل، CRM خود و غیره تغذیه کنید.

با داشتن کل وب سایت و دارایی های محتوای شما در مغز خود، می تواند بین داده های عملکرد و محتوای صفحه ارتباط برقرار کند. سپس، می توانید از آن سؤالاتی بپرسید تا به شما در تصمیم گیری محتوای بهتر کمک کند، مانند:

  • «در اینجا داده های عملکرد ما از GA4 است. در اینجا چیزی است که ما در کنسول جستجوی گوگل می گوییم. چه محتوایی در حال حاضر داریم که این سؤالات جستجو را برآورده کند؟»
  • «کدام محتوا در جستجو در مقایسه با اجتماعی خوب عمل می کند؟»
  • «بر اساس این تحقیق، چه محتوایی وجود ندارد؟»
  • "چه محتوایی برای به ارمغان آوردن آن فروش های با ارزش عالی عمل می کند؟"

آخرین سوال این است که داده های CRM شما از کجا وارد می شوند. من طرفدار بزرگ پیوند دادن داده های GA4 با داده های CRM شما هستم.

به عنوان مثال، افراد یک فرم را پر می کنند و شما می دانید که چگونه به فرم رسیده اند، اما آیا ارزش واقعی آن فروش را در نهایت می دانید؟ بسته به رشته ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد. با گره زدن داده های GA4 و CRM با هم، می توانید بگویید: «این کمپین تبلیغاتی در واقع X دلار ارزش داشت.»

می توانید این اطلاعات را به مغز هوش مصنوعی خود بدهید و بگویید: «به ما بگویید که کدام محتوا بهترین کار را برای فروش با ارزش بالا انجام می دهد.» سپس، می توانید بپرسید: «اکنون می دانید که چه محتوایی باعث فروش با ارزش می شود. پیش بینی می کنید چه محتوای دیگری برای کسب وکار ما ارزش بالایی دارد؟»

می تواند آن فرصت ها را شناسایی کند و به شما کمک کند کار خود را برای سال 2025 در جایی که بیشترین درآمد را کسب می کنید، اولویت بندی کنید.

از GA4 بیشترین بهره را ببرید

چه چیز دیگری را باید در سال 2025 در GA4 شروع کنید؟

مشاهده تصاویر را پیگیری کنید. من تک تک تصاویر مشاهده شده در وب سایت ما را ضبط می کنم. من می توانم عمق اسکرول 25٪، 50٪، 75٪ و غیره را ضبط کنم. این به من دانش بسیار دقیقی از اینکه افراد دقیقاً کجا وثیقه می دهند، می دهد. من به خوبی متوجه شدم که مردم از کجا خسته می شوند و از خواندن پست های وبلاگ ما دست می کشند. و این یک راه واقعا مفید برای بهینه سازی آن محتوا است.

من همچنین استفاده از مخاطبان در GA4 را توصیه می کنم. من عاشق استفاده از مخاطبان برای انواع چیزهای مختلف، مانند مکان ها یا صفحاتی هستم که مردم با آنها درگیر شده اند. به عنوان مثال، من اغلب از آن برای درک مخاطب استفاده می کنم، به استثنای افرادی که صفحه مشاغل را مشاهده کرده اند. آنها احتمالاً قصد ندارند چیزهایی بخرند. آنها فقط شغل می خواهند

با این حال، مهمترین چیز این است که اطمینان حاصل کنید که بینش را در GA4 تنظیم کرده اید. در صفحه اصلی GA4، به پایین این صفحه بروید و روی «ایجاد بینش سفارشی» کلیک کنید.

در صفحه اصلی GA4، به پایین این صفحه بروید و روی «ایجاد بینش سفارشی» کلیک کنید.

اینجاست که هشدارهای خود را برای مواردی مانند عدم ترافیک ارگانیک یا عدم تبدیل تنظیم می کنید تا بدانید مشکلی وجود دارد یا خیر. آخرین چیزی که می خواهید این است که یک اتفاق وحشتناک رخ دهد و تا زمانی که گزارش یک ماه آینده را تهیه نکنید، متوجه نمی شوید.

جدیدترین استراتژی ها، بینش ها و ابزارها را برای ارتقای بازاریابی محتوای خود کشف کنید. مجموعه وبینار 2025 ما را کاوش کنید و همین امروز شروع به ایجاد تخصص خود کنید. هم اکنون به صورت رایگان ثبت نام کنید!

مطالب مرتبط دستچین شده:

تصویر روی جلد توسط جوزف کالینوفسکی/موسسه بازاریابی محتوا


منبع: https://contentmarketinginstitute.com/articles/marketing-analytics-data/