ذکر برخی از اطلاعات در فصلهای مختلف بیزینس پلن، طولانی و خستهکننده است که برای درج این اطلاعات، ضمیمه مکان مفیدی است. طرح پرسنلی مربوط به برنامهریزیای است که شما برای پرداخت حقوق کارکنان انجام میدهید. همچنین طرح پرسنلی شامل هزینههای سربار کارکنان است، زیرا هزینههایی که شما برای کارکنان خود پرداخت میکنید، چیزی فراتر از حقوق آنهاست و مواردی مثل بیمه، مالیات و … را در بر میگیرد. ممکن است که بخشهای مهم بیزینس پلن، به شما تعلق نداشته باشد، ولی این موضوع بسیار مهم است که شما در پی آینده باشید و برای آن وقت بگذارید. برنامهریزیهای لازم برای مراحل بعدی تجارت خود را انجام دهید. در دنیای امروز، نمیتوان شغلی را پیدا کرد که از حضور در شبکههای اجتماعی بینیاز باشد.
- بوم مدل کسب و کار یک راهنمای استراتژیک مفید برای توسعه هر کسب و کاری است و برای رسیدن به موفقیت یک ابزار بسیار قدرتمند است.
- یکی دیگر از جزئیاتی که میتواند بیزینس پلن شما را جذاب و کامل کند، توصیف چگونگی بازاریابی و رساندن خدمات و محصولات به مشتری است.
- ضمن اینکه تلاشهای بازاریابی موثرتر میشود و مشتریانی را جذب میکنید که احتمال خرید آنها بسیار بیشتر است.
- اگر اطلاعات و جزئیات کافی راجع به محصولات و خدماتتان را در قسمت مربوط به توضیحات شرکت درج نکردهاید، این بخش از طرح کسب و کار را به این موضوع اختصاص دهید.
باید ببینید در چه وضعیتی قرار دارید، آیا روبه رشد حرکت میکنید یا اینکه درجا میزنید و رشدی ندارید. همچنین باید در مورد نیازها و سلیقههای بازار صحبت کرده و تغییرات آینده بازار را نیز بررسی کنید. در حالت ایدهآل، خلاصه مالی نموداری است که فروش، هزینهها و سودآوری اقدامات برنامهریزی شده شما را نشان میدهد. تمام ابعاد یک کسب و کار، در بیزینس پلن گنجانده میشود.مخاطبان خود را بشناسید.
تماس تلفنی
اگر جنبههای خاصی از مجله خبری بیزنس راه بنداز و کار شما جالب باشد، باید برجسته شده و برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، تجارت اتومبیلهای الکتریکی تسلا موتورز ابتدا فقط به عنوان یک بیزنس پلن مطرح شد. ایده اصلی درست کردن یک بیزنس پلن این است که به دارندگان امکان میدهد تصویر مشخصتری از هزینههای احتمالی و اشکالاتی در برخی تصمیمات تجاری داشته باشند. و به آنها کمک کند قبل از اجرای این ایدهها ساختارهای خود را متناسب با آن اصلاح کنند. یک بیزتس پلن کامل باید شامل مجموعهای از پیش بینیهای مالی برای تجارت باشد. این صورتهای مالی پیش بینی شده اغلب به صورت فرمهای مالی یا به طور خلاصه “پیش فرمها” نامیده میشوند.
مرحله هشتم: برای فعالیتهای ضروری برنامهریزی کنید (Key Activities)
آخر سر هم میتونید یک بوم مثل همینی که ما تو این مقاله گذاشتیم بکشید. خوبی بوم اینه که میتونید بذارید جلوی چشمتون و به همراه بقیه اعضای تیم، روزانه برنامههاتون رو تو یک نگاه مرور کنید. با بوم مدل و کسب و کار، شما یک تصویر از ایدهها و فعالیتهایی که باید انجام دهید دارید؛ این تصویر توصیفی همهچیز را بهصورت واضح و روشن در مقابل چشمهای شما، تیمتان و سرمایهگذارها قرار میدهد. سالانه تعداد زیادی از بیزینسها به دلیل ضعف در مدیریت مالی مجبور به تعطیلی میشوند. این در حالی است که مدل کسب و کار موفق، شما را از میزان سودتان در بازههای زمانی مشخص آگاه کرده و ضربالعجلی برای مقابله با ضرر و زیان دارد.
در ادامه توضیح میدهیم که چطور باید این پازل را روی بوم کسب و کار چید و اصلاً بوم مدل کسب و کار چیست؛ اما بهتر است قبل از آن به یکی دو سوال پاسخ بدهیم. اگر خودتان طرح کسب و کار مینویسید، طبیعتاً بهتر است خود را گرفتار یک چارچوب خاص نکنید و تا جایی که میتوانید سوالهای بیشتری بپرسید و پاسخشان را بیابید. چون هدف از نوشتن طرح کسب و کار این است که پیش از اینکه واقعاً یک سوال پیش رویتان قرار بگیرد، ترغیب شوید به آن سوال فکر کنید و پاسخ آن را بیابید و راه حل آن را هم ارائه نمایید. دون داشتن یک برنامه دقیق و ارزشمند برای منابع، نمیتوانید کسب و کار موفقی را آغاز کرده یا توسعه دهید. همه نمونه های طرح کسب وکار جدا از اینکه ایدهی آن کسب و کار چیست و حوزهی فعالیت آن کجاست، باید بخش برنامه ریزی منابع را داشته باشند. اگر تمایل به یادگیری بوم مدل کسبوکار دارید میتونید دوره آموزش مدل کسب و کار را با تدریس آقای مانوئل اوهانجانیانس از آکادمی منظم تهیه کنید.