دوم اینکه بیزینس پلن شما باید ابزاری برای راهاندازی و رشد فعالیتهای کسبوکار باشد؛ یعنی چیزی که شما بهطور پیوسته از آن استفاده کنید و بهمرور زمان به بهبود آن بپردازید. اگر به نوشتن طرح کسب و کار طولانی تأکید دارید، مطمئن باشید که برنامهای مینویسید که به کشوی میز کار افراد تبعید میشود و هیچگاه دوباره از آن استفاده نمیشود. روابط عمومی به شما کمک میکند از بسترهای رسانهای موجود برای پوشش فعالیتهای خود استفاده کنید.
همچنین نیاز است که بیزینس پلن به صورت دائم بروزرسانی شود و بررسی شود که آیا به اهداف مورد نظر رسیده اید یا خیر و تغییر و تحولاتی که بر روی کسب و کار تاثیر گذاشته است را بررسی کنید. آمادگی برای این مشکلات میتواند تاثیر آنها را بر تجارت را به حداقل برساند. یکی از گامهای مهم در آمادهسازی برای چالشهایی که ممکن است با آن مواجه شویم، نوشتن طرح کسبوکار قوی است. نوشتن طرح کسبوکار کمک میکند تا با وضوح بیشتری درک کنیم که چه کارهایی برای رسیدن به اهداف خود باید انجام دهیم. طرح نهایی کسبوکار نقش یادآور برای اهداف اصلی را ایفا میکند و ابزار ارزشمندی است که میتوان به آن مراجعه کرد. به عنوان یکی از رایجترین انواع بیزینس پلنها، بیزینس پلن استارتاپ برای ایدههای تجاری جدید استفاده میشود.
بخش سوم بیزینس پلن: اجرا
در واقع، آمیزهای از مسائل مختلف است که اگر در کنار هم درست مدیریت شوند، به رشد کسب و کار شما کمک میکنند. به مجموعۀ این مسائل، آمیخته بازاریابی (یا همان آمیزه بازاریابی) گفته میشود. ما در نوین، با آموزشهای بهروز، عمیق و تجربهمحور، و همینطور با ارائه خدمات بازاریابی آنلاین، به کسبوکارها کمک میکنیم که بتوانند رشد کنند و فروششان را افزایش دهند. در مقاله مدل کسب و کار میتوانید به طور کامل درباره بیزینس مدل و تهیه بوم کسب و کار بخوانید. قبل از شروع هر نوع کسب و کاری باید حداقل برخی موارد مانند نرخ بازگشت سرمایه ROI و چندین سناریو محتمل را در نظر گرفته و محاسبه نماییم.
- این سؤالات شاید در یک شرکت تک مالکی و یا دونفره بیهوده به نظر برسد، اما خوانندگان برنامه کسب و کار به تمامی این اطلاعات نیاز دارند.
- شما ساده شروع میکنید و آن را به صورت سازمانیافته رشد میدهید.
- در این حین شما میتوانید از یک فرد حرفهای و کاربلد کمک بگیرید و یا اینکه سراغ تحقیقات میدانی برای مخاطبان هدف بروید.
- بیزینس پلن برای یک کارآفرین همچون ابزاری است که به کمک آن می تواند سرمایه موسسات مالی و وام دهندگان را به سمت یک ایده جذب کند.
بیزینس پلن یک سند کتبی است که معمولا به عنوان طرحی جهت پیشرفت کسب و کار شناخته میشود. همانطور که میدانید، هر کسب و کاری اهدافی دارد که برای دستیابی به آنها از روشهای مختلفی استفاده میکند. حال برای رسیدن به این اهداف باید یک نقشه راه و برنامه ریزی دقیقی وجود داشته باشد تا بتوان با عمل به استراتژیهای برنامهریزی شده مسیر موفقیت را طی کرد. حال امروزه کسب و کارها برای اینکه بتوانند طبق برنامه ریزیهای دقیق و از پیش تعیین شده، جهت رسیدن به اهداف خود گام بردارند، از ابزاری به نام طرح کسب و کار استفاده میکنند. طرح کسب و کار سندی است که در آن اهداف یک کسب و کار و استراتژیهای مورد نیاز برای دستیابی به آنها ذکر میگردد.
قدم سوم: تحقیقات و پتانسیل بازار را ارائه کنید
این مجله خبری بیزنس راه بنداز اقتصادی باید نشان دهد که یک تجارت جدید به چه دلیل ایجاد می شود و در یک چشم انداز چند ساله چه دست آوردهایی را به ارمغان خواهد آورد. از این رو حتماً باید با اشخاصی که سالها در این حوزه فعالیت دارند، مشورت کنید. معمولا سرمایه گذاران نمیتوانند یک طرح کسب و کار را طولانی را مطالعه کنند و برایشان حوصله سر بر و کلافه کننده خواهد بود.
. سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران