ما در این مطلب از پونیشا قصد داریم به تعریف بیزینس پلن، و کاربردها و روش نوشتن آن بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال آشنایی با این مفهوم مهم هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. اولین دلیلی که وجود بیزینس پلن را توجیه میکند این است که به شما کمک میکند بفهمید از کجا باید شروع کنید و به کجا برسید. در نهایت اگر بیزینس پلن را با دقت و جزئیات بنویسید میتوانید دیگران را متقاعد کنید که با شما همکاری کنند. اگر شما هم به دنبال تدوین یک طرح تجاری خاص هستید باید ۱۰ گام را طی کنید.
دانستن اینکه چه فرضهایی در ابتدای کسبوکار داشتهاید، میتواند تفاوت میان موفقیت و شکست کسبوکار را رقم بزند. زمانی که فرضهای خود را مشخص کردید، میتوانید برای اثبات درستی آنها تلاش کنید. هرچه تعداد فرضها را کاهش دهید، احتمال موفقیت کسبوکار افزایش پیدا میکند. اگر بر تبلیغات آنلاین، بهعنوان کانال اصلی تبلیغات خود، تکیه کرده باشید، درمورد هزینههای تبلیغات و درصدی از بازدیدکنندگان تبلیغات، که خرید را انجام میدهند، فرضهایی دارید.
چهار دلیل برای نگارش یک بیزینس پلن
اگر یک کسب و کار نوپا هستید یا درزمینه مالی تجربه کافی ندارید، حتما از یک مشاور مالی- حقوقی کمک بگیرید. مدل درآمدی، مدل هزینهکرد و بودجهبندی، سود خالص و ناخالص و درصد سهامداران را باید کاملا شفاف کنید. مزیت رقابتی چیزهایی است که کسب و کار شما را نسبت به دیگران متمایز میکند. خوانده میشود، به شما کمک میکند تا آیندهای روشن برای بیزینس خود رقم بزنید و شکستهای احتمالی را کاهش دهید. دارایی های خود را که می توانید به عنوان وثیقه دریافت وام ارائه دهید ذکر کنید. این می تواند نکته بسیار مهمی برای بانک داران به منظور اثبات تعهد شما به بازگشت وام قلمداد شود.
- این جمله میتواند بهصورت شعاری نوشته شود، با این حال، در اغلب موارد بهتر است جملهای بنویسید که فعالیت اصلی کسبوکار شما را معرفی میکند.
- بهدلیل اینکه خلاصه مدیریتی بخش بسیار مهمی از بیزینس پلن محسوب میشود، این بخش از سند باید تا حد امکان دقیق و شفاف باشد.
- برخی اوقات، از این نوع طرح های کسب و کار برای استخدام، آموزش یا جذب کارمندان اصلی نیز استفاده میشود.
- در جاب تیم شما میتوانید یک رزومه قوی از خودتون در صفحه اول گوگل ایجاد کنید با افراد متخصص حوزه خود آشنا شوید و پیشنهادهای کاری جذابی از طریق کارفرماها دریافت کنید.
متاسفانه امروزه مقالات بسیار زیادی در فضای اینترنت وجود دارد که استفاده از مجله خبری بیزنس راه بنداز پلن را بیهوده می دانند و آن را یک طرح مرده و بی ارتباط می داند و خوشبختانه آنکه همه افراد این باور را قبول ندارند. این روش مخصوص افرادی است که دارای ایده های خلاقانه کسب و کاری هستند. به معنای دیگر می توان گفت یک بیزینس پلن واقع بینانه است و دقیقا بر اساس حقایقی نوشته شده است که شرکت قادر خواهد بود به آن دست پیدا کند. برای انجام موفق، یک بیزینس پلن باید با یک فرایند خوب، نظارت دقیق و پاداش های همسو برای افرادی که کار را انجام می دهند، حمایت شود. بله در مورد اختراعات و ابداعات شاید دزدیده شدن برای ثبت پتنت و … وجود داشته باشه ولی ایدههای تجاری چیزی نیستند که بشه جلوش رو گرفت.
کسب و کار خود را سریعتر رشد دهید
هزینه های پیشبینی شده را از درآمدهای پیشبینی شده کم کنید تا بتوانید به سود تخمینی حاصل از فعالیت خود دست یابید. از دیگر نکتههایی که در طراحی بیزینس پلن باید به آن توجه کنید، ارائه ایدههای خلاقانه است. شما باید ایدههای جدیدی را ارائه دهید و به این ترتیب یک وجه تمایز عالی برای کسب و کارتان ایجاد کنید. توصیف نحوه ی رشد و نفوذ در بازار هدف، در کنار کانالهای توزیع و روشهای گوناگون ارتباط با مشتریان از جمله مواردی است که باید در بخش بازاریابی، معرفی شود.