اگر محصول شما یک محصول ویژه و لوکس محسوب میشود، قیمت بالای محصول این پیام را به افراد متقاضی منتقل میکند. بهتر است در برنامه کسبوکار خود ۲ تا ۳ پاراگراف را به برنامههای احتمالی آینده اختصاص دهید تا به سرمایهگذاران نشان دهید که در بلندمدت در حال حرکت به چه سمتی هستید. بهتر است از برنامهریزیهای بیش از حد بلندمدت پرهیز کنید، برنامههایی که ممکن است هیچگاه به حقیقت تبدیل نشوند. هر بیزینس پلن مناسبی بخشبندیهای بازار هدف را مشخص میکند و دادههایی را از میزان رشد هریک از بخشها آماده میکند.
- قبل از اینکه کسی در تجارت شما سرمایهگذاری کند، نیاز دارد که درک کاملی از سرمایه بالقوه داشته باشد.
- بیزینس پلن یکصفحهای دقیقا همان چیزی است که به نظر میرسد؛ یعنی خلاصهای از کسبوکار شما که فقط در یک صفحه ارائه شدهاست؛ خیر، این به معنای اندازه قلم بسیار کوچک و انباشتن انبوه اطلاعات در یک صفحه نیست!
- مجموعه اقداماتی که برای بازاریابی محصولتان انجام میدهید، باید در یک طرح مشخص و منسجم ارائه دهید.
- مزیت رقابتی چیزهایی است که کسب و کار شما را نسبت به دیگران متمایز میکند.
- Business plan یا طرح کسب و کار جزو فرآیندهای ضروری برای آغاز هر نوع کسب و کاری محسوب می شود.
- علاوه بر وضعیت فعلی رقابت، رقبای احتمالی که ممکن است در آینده وارد بازار شوند نیز در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد.
با برآورده شدن مجله خبری بیزنس راه بندازهای شرکت بهوسیله تیم مدیریتی، شانس موفقیت شما افزایش مییابد. اگر قصد شما فروش کالای موجود در بازار و کسب درآمد از آن است، نیازی به ارائه جزئيات مهم محصول ندارید. چراکه کلید موفقیت شما در قیمتگذاری رقابتی نهفته است؛ مگر اینکه کالای شما خاص باشد و نمونه مشابه آن موجود نباشد. برای کالایی که در فروشگاههای مختلف موجود است، کلید تجاریسازی، خود محصول نیست بلکه توانایی شما در بازاریابی به شیوه مقرون به صرفهتری از رقبا است. ارائه نمای کلی از کسبوکار مورد نظر به خصوص در مرحله برنامهریزی، کار بسیار مشکلی است. اگر طرح کسب و کار مربوط به یک پروژه قدیمی است، خلاصه کردن عملکرد کنونی آن کار آسانی است.
استفاده از طرح کسب و کار برای پیشبرد اهداف
سرمایهگذاران در کنار ایدههای خوب بهدنبال تیمهای عالی هستند. از بخش شرکت و سیستم مدیریتی برای توصیف تیم فعلی و افرادی استفاده میشود که استخدام میشوند. در این بخش باید به ارائه اطلاعاتی درمورد ساختار قانونی، موقعیت و سابقه خود (در صورتی که پیش از این فعال بودهاید) بپردازید.
ورود / ثبتنام
پیشبینی فروش معمولا به چندین سطر شکسته میشود و در هر سطح به هر محصول یا خدمت کلیدیای که ارائه میکنید، پرداخته میشود. شکستن بیشازحد پیشبینی فروش به جزئیات زیاد، اشتباهی است که افراد بسیاری، در زمان نوشتن این بخش از برنامه کسبوکار، مرتکب میشوند. برای مثال، یک رستوران میتواند توجه ویژهای به تعداد متوسط میزهای مشغول در هر شب و نسبت فروش نوشیدنیها یا غذاها داشته باشد. یک شرکت نرمافزاری آنلاین میتواند به نرخ ریزش (درصدی از مشتریان که استفاده از خدمات را لغو میکنند) و عضویتهای جدید توجه کند.
طرح کسبوکار کمک میکند تا استعدادهای اجرایی را جذب، و تعیین کنید که آیا آنها برای شرکت شما مناسب هستند یا خیر. در یک بیزینس پلن قوی خواسته های مشتری در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت مورد نظر مشخص می شود و سرمایه گذار با ارائه محصولات و یا خدمات منطبق با درخواست مشتری، نظر بازار هدف را به سوی محصولات خود جلب می کند. بیزینس پلن همانطور که از نامش مشخص است، برای شروع هر کسبوکاری نیاز است. بنابراین اگر قصد دارید کار خود را شروع کنید و این کار دارای ابعاد مختلفی است، حتماً به یک بیزینس پلن نیاز خواهید داشت. بیزینس پلن سند مهمی است که برای مخاطبان خارجی و داخلی یک شرکت مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال، یک بیزینس پلن برای جذب سرمایهگذاری قبل از شروع به کار یک شرکت یا برای تضمین وام درخواستی، مورد استفاده قرار میگیرد.
نمونه بیزینس پلن تجارتی رایگان