
بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1404
آنچه بازاریابان باید بدانند
مردم ساده ترین مسیر را ترجیح می دهند. وقتی آنها برای اطلاعات جستجو می کنند، اکنون به ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند Gemini و ChatGPT یا حتی نمای کلی هوش مصنوعی در جستجوی Google روی می آورند.
این LLM ها پاسخ های بسته بندی شده ای را ارائه می دهند. آنها نیازی ندارند که جویندگان اطلاعات در صفحه نتایج پیمایش کنند، روی یک پیوند امیدوارکننده کلیک کنند، محتوای سایت را برای یافتن پاسخ مصرف کنند، و اگر آنچه را که نیاز دارند را پیدا نکردند، روی فلش عقب کلیک کنند.
به همین دلیل است که بازاریابان باید استراتژی های جستجوی خود را طوری تنظیم کنند که همچنان مخاطبان آنلاین را به سمت برند و محتوای آن جذب کنند. برای بهینه سازی محتوای خود برای انقلاب جستجو، تحقیقات اخیر و توصیه های چند تن از متخصصان CMI را در زمینه جستجو، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی بخوانید.
هوش مصنوعی جایگزینی برای گوگل نیست. این گوگل جدید خواهد بود
راجر مونتی، نویسنده ژورنال موتور جستجو، می نویسد، حتی خود غول جستجو - گوگل - در دنیای پاسخ های هوش مصنوعی به روش هایی غوطه ور است که «وضعیت جدی برای سئو» ایجاد می کند.
در سال 2025، هوش مصنوعی فقط مروری بر هوش مصنوعی نیست. هوش مصنوعی Gemini است، ویژگی های جدید آن به Gemini می آید و احتمالاً انتشار ویژگی های توسعه یافته از Project Astra، یک عامل جهانی چندوجهی… همه این ها انحراف از کادر جستجوی سنتی به عنوان نقطه تماس بین کاربران، Google و وب سایت ها هستند. راجر توضیح می دهد.
آیا واقعاً مردم از کادر جستجوی آشنا به جمینی نقل مکان خواهند کرد؟ اظهارات و محصولات اخیر گوگل نشان می دهد که این شرکت روی آن شرط بندی کرده است.
یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه هوش مصنوعی گوگل می گوید که این شرکت در دو سال آینده اپلیکیشن Gemini را «توربو شارژ» خواهد کرد. دستیار جهانی Google - Project Astra - از طریق تلفن و عینک نمونه اولیه با کاربران به صورت شنیداری و بصری صحبت می کند و بر اساس آن چت ها پاسخ ها، توصیه ها و اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد.
و این چیزی است که در گوگل اتفاق می افتد.
مایکروسافت موتور جستجوی بینگ خود را با ابزار هوش مصنوعی خود یعنی CoPilot یکپارچه کرده است. ChatGPT، که در حال حاضر یک اصطلاح عامیانه برای هوش مصنوعی مولد است، SearchGPT را منتشر کرده است که از Bing گرفته شده است.
و با توجه به حجم فزاینده بازیکنان در بازی مولد هوش مصنوعی متنوع، انتظار اختلال مداوم در این انقلاب را داشته باشید.
وحشت نکنید؛ صفحه بازی را یاد بگیرید
انقلاب ها منحصر به فرد نیستند. اگر یک حرفه ای باتجربه هستید، می دانید که قبل از اینکه گوگل موتور جستجو باشد، Alta Vista، Ask Jeeves، MSN Search، Yahoo! و غیره وجود داشت. هر کدام تفاوت های ظریف خاص خود را داشتند، از اولویت های الگوریتم گرفته تا نحوه ارائه نتایج.
هوش مصنوعی متمرکز بر پاسخ ممکن است در مرحله مشابهی باشد. بنابراین، اکنون زمان آن رسیده است که بفهمید هر ابزار در هنگام ایجاد پاسخ بیشتر به چه چیزی اهمیت می دهد و تصمیم بگیرید که تیم SEO شما باید زمان بیشتری را در کجا سرمایه گذاری کند.
Will Seer و Jason Stinnett در Seer Interactive اخیراً سه نوع جستجوی هوش مصنوعی را تقسیم کردند:
- سیستم های آموزش اول مانند Claude و Llama "فقط بر اساس داده های آموزشی خود پاسخ هایی ایجاد می کنند - عکس های فوری در زمان ثابت شده تا به روز رسانی مدل بعدی."
- سیستم های جستجوی اول مانند Google AI Overviews و Perplexity "به شدت به نمایه سازی بلادرنگ صفحات وب متکی هستند ... این مانند SEO در استروئیدها است، با کمی مدیریت محتوا."
- سیستم های هیبریدی مانند Gemini و ChatGPT "با تصمیم گیری، اغلب در زمان واقعی، اینکه آیا بر اساس داده های آموزشی خود پاسخ دهند یا اطلاعات به روز شده را از وب واکشی کنند، خطوط را محو می کنند."
ترجیحات مخاطبان خود را کشف کنید
اکنون که سیستم های بالقوه را می شناسید، چگونه می دانید که مخاطبان شما چه چیزی را ترجیح می دهند؟ شما باید کاری را انجام دهید که هر بازاریاب خوب انجام می دهد: به تجزیه و تحلیل وب خود نگاه کنید.
برای انجام یک بررسی سریع، از یک فیلتر ساده GA4 استفاده کنید که توسط اندی کرستودینا از Orbit Media توضیح داده شده است:
- به Engagement > Page path and query string report بروید.
- یک محدوده تاریخ طولانی تنظیم کنید.
- روی دکمه «افزودن فیلتر +» در بالای گزارش کلیک کنید.
- در تنظیمات فیلتر در سمت راست، "Page Referrer" را به عنوان بعد انتخاب کنید. "دقیقا مطابقت" را به عنوان نوع تطبیق انتخاب کنید. "https://chatgpt.com" را به عنوان مقدار وارد کنید.
- روی «اعمال» کلیک کنید.
سپس، می توانید ترافیکی که از ChatGPT می آید را ببینید. همین فرآیند را اعمال کنید، اما مقادیر «Page Referrer» را به دامنه های دیگر، مانند https://gemini.google.com و https://perplexity.ai تغییر دهید.
اندی می گوید با توجه به جدید بودن هوش مصنوعی به عنوان یک روش جستجوی جایگزین، انتظار نداشته باشید که ترافیک زیادی از هیچ یک از سایت ها وارد شود. همانطور که این تغییر می کند، شما در حال حاضر تاثیر آن را زیر نظر خواهید داشت تا بهتر بفهمید مخاطبان شما چه پاسخی از ابزارهای هوش مصنوعی را ترجیح می دهند.
به عنوان مثال، سایت Orbit Media شاهد بود که ارجاع دهندگان هوش مصنوعی 0.2٪ از کل ترافیک آن را در 30 روز گذشته تشکیل می دادند، اما این دو برابر بیشتر از ماه قبل است.
با بررسی مرتب اعداد، همچنین می توانید ببینید که چگونه (اگر) ترافیک جستجوی سنتی شما ماه به ماه کاهش می یابد.
آیا می خواهید زمان بیشتری را صرف راه اندازی دائمی این نظارت یا ایجاد یک گروه کانال سفارشی کنید؟ Orbit Media دستورالعمل های گام به گام در مورد نحوه انجام هر دو دارد.
موتورهای ارجاع هوش مصنوعی خود را تقویت کنید
البته همانطور که نمی نشینید و به ترافیک موتورهای جستجو امیدوار نیستید، نباید منتظر باشید تا سایت های هوش مصنوعی ترافیک ارائه کنند. روندهای در حال ظهور را بررسی کنید و بدانید که چگونه برند شما در سیستم های فعلی ظاهر می شود (یا ظاهر نمی شود).
کریس لانگ از Go Fish Digital دومی را انجام داد. این آژانس یک تست جستجوی ChatGPT انجام داد تا ببیند چگونه برای «آژانس روابط عمومی دیجیتال» عمل می کند، پرسشی که برای Go Fish Digital در جستجوی Google خوب عمل می کند.
یافت که ChatGPT Search فهرست Go Fish Digital را درج کرده است، اما مشتریان قابل توجه آژانس را مانند برخی از شرکت های دیگر ذکر شده در نتایج شامل نمی شود.
برای رفع آن، تیم Go Fish از صفحه منبعی که بیشتر به عنوان نام های جستجوی ChatGPT ذکر شده است، بازدید کرد. بخش «مشتریان قابل توجه» را در فهرست گلوله ای به محتوا اضافه کرد، قالبی که موتور جستجو LLM احتمالاً از آن استقبال می کند.
یک هفته بعد، ChatGPT Search مشتریان قابل توجه Go Fish را به نتایج خود اضافه کرد.
تصویر بزرگ برای ذکر نام تجاری را تشخیص دهید
Seer Interactive با ابزار اختصاصی خود برای بررسی عوامل مؤثر بر ذکر نام تجاری در پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی، دیدگاه گسترده تری داشت.
300000 کلمه کلیدی مربوط به صنایع مالی و SaaS را در نظر گرفت و رتبه بندی موتورهای جستجوی سنتی و سایر داده های مرتبط مانند بک لینک ها، قالب و غیره را به دست آورد. همچنین 10000 سؤال را انتخاب کرد که عمدتاً پاسخ هایی را ایجاد می کرد که به یک نام تجاری از People Also Ask اشاره می کردند. نتایج. این پرسش ها را از طریق API GPT4o OpenAI اجرا کرد و نام های تجاری را در پاسخ ها شمارش کرد.
نتایج به این نتایج منجر شد:
- رتبه بندی برندها در صفحه اول گوگل با ذکر آنها در پاسخ های هوش مصنوعی ارتباط قوی دارد. رتبه بندی بینگ اهمیت داشت اما کمی کمتر.
- تعداد بک لینک ها تأثیر ضعیف یا حتی خنثی داشتند.
- تنوع فرمت محتوا (فیلم ها، تصاویر و غیره) تاثیر چندانی نداشت.
در آزمایشی متفاوت، Seer Interactive اهمیت تغییرات کلیدواژه را برای ابزارهای مولد هوش مصنوعی بررسی کرد – چیزی که جستجوی سنتی به آن پاداش می دهد.
Seer 1000 نسخه از این سوال را پرسید: "بهترین مارک ها برای عرشه کامپوزیت چه کسانی هستند؟"
1000 پاسخ در مجموع 74 برند منحصر به فرد را ذکر کردند که به طور متوسط \u200b\u200bدر هر پاسخ 6 برند گنجانده شده است.
کریستینا بلیک از Seer Interactive می گوید که نتایج نشان می دهد که ابزارهای هوش مصنوعی، هدف معنایی را بر کلمات خاص ترجیح می دهند. بنابراین، بازاریابان باید روی مضامین و مفاهیم پشت سؤالات تمرکز کنند، نه تغییرات جزئی در عبارت بندی که ممکن است در جستجوی سنتی انجام دهند.

کار سخت را برای مسیر جستجوی آسان انجام دهید
در سال آینده، افراد بیشتری در بین مخاطبان هدف شما رفتار جستجوی خود را تغییر می دهند و مسیر آسان تر را انتخاب می کنند.
برای اطمینان از اینکه محتوا و نام تجاری شما در آن بسته های بسته بندی شده به خوبی نمایش داده می شود، کتاب راهنمای بازاریابی خود را به روز کنید. با توجه به نقش بالقوه آنها در پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی، رتبه بندی های جستجوی سنتی را رها نکنید. اما زمان کمتری را صرف تکمیل کلمات کلیدی و سایر نکات جزئی کنید که واقعاً برای مخاطبان شما یا ابزارهای مولد هوش مصنوعی مهم نیست.
تمام ابزارهای ذکر شده در این مقاله توسط یکی از همکاران مقاله پیشنهاد شده است. اگر می خواهید ابزاری را پیشنهاد دهید، مقاله را با یک نظر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط دستچین شده:
تصویر روی جلد توسط جوزف کالینوفسکی/موسسه بازاریابی محتوا
منبع: https://contentmarketinginstitute.com/articles/search-strategy-ai/